Corsica de 1e fietskilometers - Reisverslag uit Porto, Frankrijk van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Corsica de 1e fietskilometers - Reisverslag uit Porto, Frankrijk van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Corsica de 1e fietskilometers

Door: Jacqueline

07 September 2011 | Frankrijk, Porto

Maandag 5 september
Half 7 gaat het alarm. Na een lekkere nacht slapen krijgen we een minimaal ontbijtje op onze kamer gebracht voor veel euries. Als de tasssen op de fiets zitten, duurt het nog even voordat Eduard de Garmin heeft ingesteld. Rond 8u15 fietsen we weg uit Montbrun. De 1e kilometers naar Aurel zijn het zwaarst; gemiddeld 5% stijging. Het dorp voorbij wordt het redelijke vlak tot aan Sault. Dwars door het dorpje fietsen wij richting Carpentras. We maken de keuze om via Gorge de la Nesque te fietsten die we 4 jaar geleden na de beklimming van de Ventoux ook hebben gefietst. Een deja vue… Nu alleen anders; toentertijd was Eduard met 4 vrouwen niet wetende dat we 4 jaar later als getrouwd stel dezelfde route fietsen. Ook gaan onze gedachten nog even terug naar Anniene die er toen ook bij was maar er niet meer is omdat ze de strijd tegen die K.. ziekte heeft verloren.
We starten met zon maar hoe hoger we komen hoe meer wolken en kouder het wordt. Gelukkig is de klim na de mooie afdaling vanaf Sault niet heel erg stijl maar wel gestaag. Op het uitkijkpunt in de kloof nemen we nog een fotootje en daarna dalen we af naar Ville Auzon waar Jacqueline afgelopen zaterdag op de fiets is gestapt om naar Bedoin te fietsen. Dit keer laten we Bedoin rechts liggen en fietsen we naar Carpentras. Bij een bakkertje nemen we cafe au lait met wat lekkers voordat we de Garmin ons de weg laten vertellen naar het TGV station in Nice. Het is even wennen het fietsen met de Garmin maar gaandeweg krijgen we vertrouwen in het ding. Dus ook in Avignon volgen we braaf Garmin maar intussen is de weg naar het TGV-station afgesloten. Gelukkig kunnen onze fietsen langs en tussen de wegafzettingen door en met een stukje lopen zitten we weer op het asfalt en hebben we het TGV station in zicht. 98 kilometers op de teller zetten we onze reservering om in echte tickets. Met een 60 euro bijbetalen kunnen gelukkig ook de fietsen mee op de trein; dat is puur mazzel want niet alle treinen vervoeren fietsen…
Het is nog 2 uur wachten voordat we vertrekken.
De trein heeft 20 minuten vertraging. Het is een drukte met mensen die de trein verlaten en die er in willen. Het is even hectisch om de fietsen en alle bagage in de trein te krijgen maar het lukt. Een lange zit via o.a. Marseille en Cannes zijn we 3 uur en 20 minuten later in het centrum van Nice. Direct tegenover het station ligt het hotel die we gisteravond via internet hebben geboekt. Na een douche, de kleren uitgespoeld, lopen we richting de kust en zo komen we in het drukke winkelgebied. Ondanks dat het maandagavond is, is het gigantisch druk. Overal restaurantjes, terrasjes, winkeltjes, straatacts. We eten pizza buiten op het terras; wat nog gemakkelijk kan want het is om tien uur ‘s avonds nog ver boven de 20 graden.
Na de pizza gaan we op zoek naar de vertrektijden van de veerboot die we morgen willen nemen naar Calvi op Corsica. Daarna lopen we terug en duiken het bed in.
Dinsdag 6 september
De wekker gaat al om 6u15min. Tas pakken en op weg naar de boot die om 8u15min zou moeten vertrekken. Om 7uur in de ochtend is het hier al 22 graden! We ontbijten op de boot en duiken daarna het achterdek op, waar we na een aantal minuten een ligstoel kunnen bemachtigen. De lucht is strak blauw. We deinen automatisch mee met de golven in de ligstoel. Lekker loom in het zonnetje dutten we heerlijk in. Om 11 uur een colaatje en even na 12 uur eten we een schnitzel in het restaurant. Nog een uurtje varen en we zijn op Corsica.
In het centrum , achter het winkelstraatje vinden we een goedkoop hotel. Na een lekker douche verkennen we het dorpje Calvi. Na het eten op de boulevard lopen we nog even door het oude ommuurde gedeelte van stad waarna we lekker op tijd ons bed induiken.
Woensdag 7 september
Na een lekkere lange nacht doen we om 8 uur inkopen voor het ontbijt. Als alles weer op de fiets is gepakt rijden we rond 8u45min het dorp uit. De temperatuur is lekker, ook al hangt er een sluier bewolking. We rijden langs de rand van de kust naar het zuiden richting Porto. Schitterend is het hier! Je moet hier af en toe gewoon van de fiets af om te genieten van de rotsen en het water en natuurlijk voor een fotootje. De klimmetjes zijn goed te doen meestal niet meer dan 4% stijging; helaas is de weg niet echt goed maar gelukkig wordt dat een heel stuk beter als we na 33 km weer op de doorgaande weg komen. Vanaf hier krijgen we een 11 km lange klim voor de kiezen; maar gelukkig gaat deze ook gestaag en komt zo goed als niet boven de 4%. Rond half 1 zijn we op de top van Col de Palmarella. Na al dit geklim is het heerlijk om af te dalen. Dit doen we niet al te snel want we moeten genieten van de rode rotsen. Na een sandwich bij een stalletje aan de weg dalen we verder af. De weg varieert van breed naar smal; tussen de hoge rotswanden en de muurtjes aan de klifrand is het fantastisch fietsen. Vlak voor Porto krijgen we nog even een fijn klimmetje voor de kiezen maar dan zijn we er ook. De 1e dag fietsen op Corsica was fantastisch! En na 80 km is de douche een weldaad. Ons vochtgehalte brengen we weer op peil met wat drinkyogurt en cola uit de supermarkt. Na een korte wandeling heen en weer naar het toeristische gedeelte aan het water strijken we neer in een restaurantje voor een heerlijk bord spaghetti. Als we het restaurant verlaten kunnen we nog net genieten van de zonsondergang die de lucht in vuur en vlam zet.

• 08 September 2011 - 07:16

Patricia:

Geniet en kom voorlopig maar niet terug, herfst is et hier. Klinkt goed Corsica.
    Wij hebben nog een paar heerlijke dagen gehad in warm Vaison. Gisteren terug naar de herfst. Het Ventoux wasje draait boven. Heb jullie verslag gelezen, blijft toch een indrukwekkende dag al heeft het deze keer een heel hard randje.

geniet van Corsica en straks Italië

groet Patricia en ook van Noud

• 08 September 2011 - 11:22

M.bruins@dewolden.nl:

Mooi verslag van jullie fietsvakantie.
    Leuk en bovenal interessant om te lezen en ik kan mij er wel beelden bij vormen ondanks dat ikzelf daar nog nooit ben geweest. Ik wens jullie nog veel plezier en zie het volgende verslag wel weer verschijnen.

• 09 September 2011 - 10:10

Mam D:

fijn dat ik wat van jullie gehoord heb liefs van mij en een goede reis verder.