eindelijk weer internet - Reisverslag uit Bologna, Italië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu eindelijk weer internet - Reisverslag uit Bologna, Italië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

eindelijk weer internet

Door: Jacqueline

17 September 2011 | Italië, Bologna

Hallo allemaal,
Het is al weer even geleden maar na een aantal hotels zonder internet en in Florence een computer in het internetcafe die net vastliep toen wij uigetyped waren, is hier dan eindelijk het vervolg van onze belevenissen.

Zondag 11 september Corte-Bastia
In ons hotel in Corte wordt het ontbijt om 7.30 geserveerd. Vandaag kunnen we dus vroeg op pad. Dat moet ook wel want we willen vandaag direct doorfietsen naar Bastia (dus 2 routes in 1 dag). De 1e col D’Ominanda ligt gelukkig nog in de schaduw. We fietsen een zwaar bepakte Belgische voorbij die naar Il Rouse wil. De 2e col D’Arbitro gaat ook nog gemakkelijk; gemiddelde stijgingspercentage is rond de 4%. Rond half 12 zijn we na 21 km in Ponte Leccia waar we een baquete nuttigen en er nog eentje voor onderweg meenemen. De 2e route stuurt ons over de laatste col voor ons op Corsica: Col de Prato op 985 meter hoogte. Deze is gemiddeld ook rond de 4% maar nu veel in de zon. Vanaf deze weg; de D71, hebben we wel een schitterend uitzicht op de bergen. Daarna volgt in principe een afdaling tot aan Bastia (met wat kleine, korte klimmetjes tussendoor). De afdaling tot aan Piedicroce gaat super, dan slaan we af richting Folelli waarmee ook direct het mooie wegdek is verdwenen. Hobbels en bobbels en haakse bochten brengt de nodige stuurmanskunst met zich mee. Jacq heeft de pijp leeg dus in Folelli aangekomen, eten we eerst een pizza waarna we de laatste 40 km naar Bastia moeten kunnen halen. In Bastia aangekomen permitteren wij ons een luxe hotel (vonden we wel verdiend na 120km). Eerst douchen en dan op zoek naar een terrasje aan het water voor een hapje eten. Na een lange vermoeiende dag vallen we al snel in slaap.

Maandag 12 september Bastia_ Corsica –Livorno_ Italie
Vanochtend rustig aan de boot naar Livorno vertrekt pas om 1400 uur. Na het ontbijt eerst een paar blokjes om, om daarna weerom op het terras neer te strijken voor een bakkie. Terug naar het hotel om de boel te pakken en dan naar de boot voor de tickets. Nog snel even een hamburger op het terras en dan op het achterdek van de Moby Vincent voor de 4 uur durende tocht naar Italie.
Aangekomen in de haven halen we eerst een plattegrondje van de stad en fietsen naar een van de goedkopere hotels nabij het centrum. We gooien onze spullen op de kamer en gaan op zoek naar een restaurantje, welke niet zomaar is gevonden. Veel zaakjes zijn gesloten of zijn nog niet open. Uiteindelijk belanden we in leuk uitziend restaurantje waar we onze buikjes volstoppen met het lekkere eten. Terug naar hotel Cavour, douchen en slapen. Morgen weer een dag op de fiets.

Dinsdag 13 september Livorno-Lucca
Livorno uitfietsen valt niet mee. De eerste kilometers van vandaag gaan over het industriegebied. Als we daar doorheen zijn fietsen we langs de kust die we niet zien want er staan allemaal appartementen en hotelcomplexen voorgebouwd. Als we eindelijk de kust verlaten richting Pisa wordt het ietsje pietsje beter maar is het nog steeds druk. Eindelijk in Pisa aangekomen kunnen we rottige scheve toren toch niet vinden. We zien bewegwijzering maar dan weer niet. We schakelen Garmin in maar die leidt ons naar een heel andere Toren en niet naar Torre Pendante. Als we dan de ‘P’bordjes volgens zien we hem uiteindelijk voor ons. Mega veel toeristen hier dus even snel alles bekijken, fotootje maken en dan weer door naar Lucca. Het weggetje die Garmin ons voorschrijft is leuk en uiteindelijk belanden we in het centrum. Eerst een hostel zoeken; die in het boekje is er niet meer dus omkeren en terug richting centrum. Plots zien we een bord met kamerverhuur; gelukt we hebben een plekje! De eigenaresse komt zojuist terug van weggeweest en spreekt goed Duits zodat we elkaar tenminste begrijpen. Het is nog geen 1400 uur dus tijd genoeg om het centrum te bezichtigen nadat we een douche hebben genomen. De binnenstad is erg leuk! Later op de middag zien we dat er heel veel, maar dan ook echt heel veel!, kaarsen worden aangestoken; blijkt er vanavond een processie te zijn. We gaan eerst nog even terug naar onze kamer en keren later terug om de processie mee te maken.

Woensdag 14 september Lucca – Florence 87 km
Al voor de wekker gaat zijn we wakker. We pakken ons boeltje weer in en laten Garmin ons de weg wijzen naar Empoli. Helaas gaat deze verkorte route niet over de mooiste weg maar over een drukke doorgaande weg met veel vrachtverkeer. In Montelupo eten we een taai broodje die we vanochtend bij een bakkertje hebben gekocht (maar goed; het is vulling). Nog een klein stukje drukke weg naar Cerbaia en dan moeten we klimmen maar wordt het mooier en zijn we vlakbij onze eindbestemming. Het is boven de dertig graden dus het klimwerk valt nogal zwaar. We zien Florence al een paar keer vanaf een berg liggen maar rijden er met een bochtje omheen om met een laatste steile klim (waar we een stuk boven de 15% toch maar lopen) via het Piazzale Michelangelo Florence binnen te rijden. Wat een toeristen! We dalen af tot de rivier de Arno. Eduard ziet direct een B&B dus bellen we aan. Gelukkig hebben ze nog een kamer voor 2 nachten voor ons vrij. Niet verder zoeken direct boeken…
Na het dagelijkse wasje van de fietskleren lopen we op onze slippertjes een stukje de stad in om onze dorst te lessen en een uurtje of wat later ons buikje te vullen. Als we terug lopen naar onze B&B zien we de mooie zonsondergang op de bekende brug Ponte Vecchio.

Donderdag 15 september Florence
Vandaag een toeristische dag in Florence. Half 9 wordt het ontbijt pas uitgeserveerd, dat betekent dus uitslapen. Nadat ons buikje vol is gaan we op zoek naar een bushalte voor de hop-on-hop-off-bus. Dat is nog niet gemakkelijk maar uiteindelijk, na een aantal km lopen, hebben we er eentje gevonden. De korte route rijdt elk kwartier en er is nog een andere lijn die maar 1x per uur gaat. In de buurt van het plein van de vrijheid stappen we uit en lopen richting van de kerk San Marco. De Dom ligt hier niet ver vanaf dus daar lopen we ook omheen. Er staan enorme rijen om er binnen te kunnen (daar doen wij niet aan mee; de buitenkant is ook al erg mooi!). Via nog wat oude gebouwen lopen we over Ponte Vecchio naar de bushalte. We stappen hier weer op dezelfde lijn maar stappen bij het centraal station over op de lange lijn. Deze brengt ons onder andere naar Fiesole en langs het voetbalstadion van Fiorentina. Het grote nadeel hiervan is dat we nu hebben gezien wat we morgen moeten beklimmen op de fiets…. Na een uurtje rust in onze B&B lopen we ‘s avonds nog even de stad in om onze energievoorraad voor morgen weer op peil te brengen.
vrijdag 16 september 2011 Florence-Monte di Fo
De stad uit is ff druk. De berg naar Fiesole valt ons toch nog mee (waarschijnlijk ivm de vroege ochtendkoelte) In Torre die Buianao drinken we een cappucino, daarna nog een klein stukje klimmen en dan de afdaling naar San Piero Sieve. Hier halen we een broodje bij de bakker ; het is inmiddels al rond 1200 uur. De beschrijving in het boekje is niet geheel duidelijk maar met behulp van de GPS zitten we zo weer op de goede weg. Een mooi smal weggetje maar met een paar vieze steile klimmetjes tussen 10-13%. Dit is echter niet zo erg met wat ons nog te wachten staat… De volgende berg is namelijk grotendeels tussen de 6-10% over een lengte van minstens 10 km en dan ook nog eens in de lekkere warme middagzon! Effe voor 3en zijn we in Monte di Fo waar de etappe van vandaag eindigt. Monte di Fo is een camping en een hotel en niets meer dan dat; niets te beleven. Lekker met een boek op de stoel in de schaduw onder het genot van een pul bier (eduard).
’s Avonds na het eten komen wij in gesprek met een stel Nederlanders die met de sleurhut op pad zijn. Erg gezellig en om kwart voor 11 zoeken wij ons mandje weer op.

Zaterdag 17 september Monte di Fo-Bologna
Na het ontbijtje de fiets weer opzadelen; helaas Eduard’s achterband is leeg…. Als we dan eindelijk kunnen starten, starten we met een helling van 6%. Pats, boem, niets meer niets minder, geen warming up gewoon dom trappen! Een klein stukje verder wordt het erger 10%... Maar we weten dat alleen de 1e 15 km van vandaag zwaar zijn en dan is het afdalen. Op ons hoogste punt van vandaag is het een verzamelplaats van allerlei motoren (later komen we er achter dat er vandaag een route is). Na een cola beginnen we afdalen; heerlijk! Goed wegdek en af en toe nog een kort klimmetje door een schitterende omgeving. Ongeveer 10 km voor onze eindbestemming lunchen we zoals het hoort met een pastamaaltijd. Dan weer verder afdalen. In Bologna is het even zoeken naar het informatiepunt maar zodra die is gevonden hebben we ook een hotel in het centrum kunnen boeken voor weinig. En we hebben eindelijk weer eens internet…

Groeten uit het warme Italie
Eduard en Jacqueline

P.S. Jolanda, zet het bier (en de rose) maar vast koud; wij zijn in aantocht...

• 17 September 2011 - 17:43

Bijna Weer Buurtjes!:

wat een lang verhaal.... en wat een kilometers hebben jullie al in de benen! En wat hebben jullie al veel gezien! Fantastisch! Wij zetten het bier (en de rose) ook koud voor vrijdagavond! Tenzij jullie vroeg in jullie eigen, hollands mandje willen liggen! Groet uit Meppel!!!!

• 17 September 2011 - 17:49

Henk Rous:

Hallo Eduard, waar blijven die (pikante) foto's?
    Goede reis verder,
    groetjes Henk Rous

• 17 September 2011 - 18:20

Noud En Patricia:

Krijgen direct heimwee naar Italië , alle plaatsen op een berg dus steil maar erg mooi. Zijn benieuwd naar de rest van de verhalen. Geniet er nog even van en vooral van de warmte, die is hier ver te zoeken!! We hebben de reportage van de Ventoux van RTV opgenomen, erg indrukwekkend! dus als jullie hem niet hebben dan voel je welkom onder het genot van een ventoux wijntje.

groet van ons Noud en Patricia