Ut wordt steeds mooier - Reisverslag uit Sinjai, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Ut wordt steeds mooier - Reisverslag uit Sinjai, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Ut wordt steeds mooier

Door: Jacqueline

05 September 2014 | Indonesië, Sinjai

20140903 Bira
Gisteravond konden we beiden niet direct de slaap vatten toch een goede nachtrust gehad. 8.20u fietsen we weg uit Bulukumba. Langzaamaan wordt het rustiger. Mooie rijstvelden leuke dorpjes fietsen we voorbij. Na+_ 23 km komen we in Tana Beru, een erg leuk dorpje met enorm veel Panisi scheepsbouw. We nemen bij enkele werven een kijkje en klimmen zelfs in een enorm schip voor een kijkje vanuit de kajuit.
Na het dorp moeten de beentjes aan het werk: klimmen! zo'n 10 km lang (gelukkig ook veel vals plat). De laatste 6 km is afdalen; helaas realiseren wij ons dat wij overmorgen hier weer omhoog moeten....
Het is naseizoen en dus erg rustig in het toeristische dorp. We nemen dan ook maar gewoon plaats in het Bira Beach Hotel, welke in het boekje als onrustig en lawaaierig staat omschreven, met een mooi uitzicht over zee. Na een douche en de was eten we gado gado bij een hutje langs de weg. Tja, wat wij als toeristendorp beschouwen is dit geen luxe dorp. Zelfs de prijzen zijn hier niet hoger dan in de dorpjes waar wij doorheen zijn gefietst. We boeken alvast een bootje met snorkel en duikbril voor morgen en lopen daarna even over het witte strand. Alhoewel de zon volop schijnt is dit niet eens heet onder de voeten. Aan het strand zijn heel veel stalletjes gevestigd. Er is echter geen parasol te bekennen, wel veel drinken en snuisterijen. We drinken een biertje/vers meloensap in het restaurantschip gelegen op de rots. 2 vrouwen komen uit de zee met een harpoen gevangen vissen en inktvissen en rijgen deze aan draad (waarschijnlijk voor verkoop). We nemen een kijkje van dichtbij.
Om 17:00 nemen we een duik in de Birang Keke Baai, genieten tegelijkertijd van de zonsondergang. We ontmoeten Nederlanders Ruben en Cinta. 'S avonds eten we in restaurantje Salassa waar nog 4 andere Nederlanders zitten. Wij schuiven aan bij Maud en Lisanne. Het is een erg gezellige avond.

20140904 snorkelen Bira
Ruben en Cinta gaan vandaag met ons mee op het bootje naar het eilandje Liukangiu. Het is 20 á 30 minuten varen voordat we voor de 1e keer overboord gaan. Even denk je brrr... maar het water is heerlijk en onderwater is het prachtig! Een enorme hoeveelheid vissen komen af op het ontbijt van Cinta zodra ze die overboord giet. Enkele honderden meters verderop spartelen we even later nog een keer om de bijzondere onderwaterwereld te bewonderen.
We worden afgezet op het eilandje, een paradijsje! Relaxen in de schaduw van een paar bomen, een heerlijke lunch en een wandelingetje door het dorpje waar vrouwen onder de paalwoningen zitten te weven. Even na 2en stappen we weer in het bootje, duiken nog een keer het water in om het prachtspel van koralen en vissen te aanschouwen, dit is de mooiste plek van de 3 die we gezien hebben. Het water staat erg laag en we moeten oppassen om niet met onze buik over het koraal te schuren en het te beschadigen. Terug in ons hutje spoelen we het zout van onze huid en uit onze kleren en genieten nog even na van deze overheerlijke dag.

20130905 Sinjai
5.45 gaat de wekker want volgens het boekje hebben we een redelijk pittige tocht voor boeg. Dus beter in de "koele" uren. Aangezien het een erg mooie route is, valt het "pittige" ons enorm mee. Ja, er zijn een paar steile stukjes maar allemaal kort. Rond 8u15 fietsen we langs een schooltje waar op dat moment ochtendgymnastiek wordt gegeven. We zetten de fiets aan de kant en Jacq doet mee; hilariteit alom, zeker toen Eduard de juf omarmde en optilde.
Na een dikke 42 km moeten we met een bootje over want de oude brug is weg en de nieuwe is nog in de maak. Aan de overkant is de weg zeer beroerd maar de omgeving onbeschrijflijk mooi Rond de 50 km fietsen we weer aan zee, een mooi gebied met veel palmbomen. Na Takalala is het nog 15 km doorbuffelen naar Sinjai. We zijn rond half 2 bij het hotel. Inmiddels is het hier 21:00 uur, de was is alweer droog en de zweetdruppels van het scherpe avondeten zijn aan het opdrogen. We hebben zojuist gegeten nasi goreng speciaal, peperige mie-soep en 2 cola om te blussen voor maar 40.000 roepies (15.000 is ong €1)

• 05 September 2014 - 18:49

Ingrid En Roel:

Kijk, nu beginnen we het plezier echt te herkennen en lijk het zelfs wel vakantie, ondanks de inspanningen. Leuke ervaringen met de locals en whiteys en dan genieten van overheerlijke sapjes en maaltijden. Dan de prachtige natuur en je vergeet de "zware" inspanningen snel.
    Blijf lekker genieten! Wij gaan woensdag voor een weekje naar Kos, even bijtanken en.......fietsen!

• 05 September 2014 - 19:57

Margaretha:

Oh wat een prachtig beschreven stuk van de omgeving en hoe jullie dat ervaren. Ik vind het wel grappig al dat voor mij herkenbaar eten

• 05 September 2014 - 20:03

Ge:

leuk jullie verhalen te lezen...lieve groet ma

• 05 September 2014 - 21:37

Henk En Greetje:

Wij genieten van jullie verhalen van onder en boven de zeespiegel, ga zo door ! De gang zit er inmiddels goed in, heet van binnen en heet van buiten en veel vocht om dat alles weer koel te krijgen. Wij gaan woensdag naar ons chalet op Texel en dan gaan wij ook fietsen ! Die mooie vissen zullen we wel niet in de branding van de Noordzee aantreffen, daarvoor moeten we naar Ecomare, maar dan zijn het nog niet van die veelkleurige tropische exemplaren. Goede reis verder en vooral GENIETEN !

• 06 September 2014 - 10:28

Janet:

Wauw, dit klinkt erg mooi. Leuke verhalen! Geniet er van.

• 07 September 2014 - 22:22

Marry:

Hoi, wat beleven en zien jullie weer veel. Om jaloers op te worden. Heel veel plezieren groet.