Op de helft - Reisverslag uit Palopo, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Palopo, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Jacqueline

10 September 2014 | Indonesië, Palopo

20140909 Belopa
Gisteravond 2 maffe Amsterdammers ontmoet Steven en Remco. Zij gingen met hun gids uit eten bij Domino maar uiteindelijk kwamen zij terecht bij ons in Rumah Tua (oud huis). Hun gids kon dus helpen bij de vertaling van de menukaart maar dat ging niet helemaal goed... Udang zijn garnalen en er stond nog iets onder (ik weet al niet meer wat) dat zou iets groter zijn dan Udang.... Dus dacht Jacq: grote garnalen, bleek het krab te zijn... Een avondvullend eetprogramma. De Amsterdammers zo gek als een deur, leuk gesprek, alweer een erg gezellige avond.
Mee terug gelift in de auto naar het hotel.
Na het ontbijt vertrekken we even na half 8. De weg stijgt en daalt, stijgt en daalt met soms korte pittige hellingen. Maar de temperatuur is goed, de wind lekker koel. Helaas slaat de zonneallergie bij Jacq goed aan maar het fietsen gaat super. Eduard heeft vandaag niet zulke fietsbenen. Het routebeeld is niet veel anders dan voorgaande dagen. Veel dorpjes en rijstvelden. Vaak horen wij een soort van nietpistool maar dat blijkt het tikken van de weefgetouwen onder de huizen. Na 54km zien we links een spiksplinternieuwe wisma echter in onze route wordt er over 4 km nog één genoemd dus fietsen we door. Jammer want die oogt van buiten ietsje minder. Dus hopen we op een volgende, welke we na ongeveer 73 tegenkomen. Schoon, frans toilet geen douche maar een bak water. Zou het hotel in Siwa dan echt niet iets zijn? Zodra we de brug over zijn en het dorp inrijden, wanen wij ons op vuilnisbelt met krottenwijk, tjeetje wat een zooitje! Het hotel, lastig te vinden in een achterafstraatje, oogt iniminiepietsje beter maar wij moeten hier wel de hele middag vertoeven want het is nog maar 1300uur. In de Hoofdstraat staan een hele rij taxibusjes te wachten dus we besluiten ons daarmee naar Belopa te laten brengen. Een wat groter dorp met veel winkels en enkele wisma volgens onze beschrijving. We vinden daarentegen een mooi hotel, Belia. Zo hebben wij toch nog een mooi plekkie en hebben we de lange rit die morgen op het programma stond mooi ingekort met zo'n 40 km..-:)

20140910 Palopo
Voor de wekker zijn we wakker. Het ontbijt stelt niet veel voor maar we krijgen genoeg binnen. We vertrekken even vóór achten. De weg is vlak links van ons een bergketen die we continue blijven volgen. Het is bewolkt; heerlijk! Zodra de zon begint te steken is het erg benauwd door de hoge luchtvochtigheid. Gelukkig een korte makkelijke etappe vandaag. 11.30 rijden we de stad al binnen nadat we eerst nog een kleine kuitenbijter hebben moeten overwinnen maar dat leverde wel mooie vergezichten op. Het eerstgenoemde hotel bestaat al niet meer, even later is ook de brug verdwenen maar die zal er met een paar weken/maanden we weer zijn. Een kleine rondje om brengt ons bij een ander alternatief hotel wat wij niet veel vinden. De hal/receptie lijkt nog wel wat maar de kamers zijn oud en geen douche. Het volgende hotel is een dure waarvan de goedkopere kamers nog bezet zijn. Gelukkig is er verderop hotel Risma, kleiner maar schoon, binnentuintje, airco, douche normaal toilet en zelf wifi voor maar 150000 roepies. En onze stoffige fietsen mogen gewoon in de schone hal staan.

Over het algemeen zijn de hotels redelijk te doen. Vaak heb je wel schone onderlakens en kussenslopen maar over de lakens/dekbedden/dekens heb ik mijn grote twijfels. Gelukkig hebben wij onze lakenzakken bij ons én een handdoekje want die ontbreekt ook nogal eens.

• 10 September 2014 - 10:23

Roel En Ingrid:

Op de helft, dus blijkbaar al z'n goede 500 km in de benen, ja dan mag je een dagje geen goeie fietsbenen hebben. Jammer dat de hotelletjes niet veel soeps zijn, wel goed om te weten dat het laatste hotel weer heerlijk is maar dat duurt nog weken! Eerst nog even fietsen, weven, zwemmen, lekker eten, fotootje maken, colaatje drinken, fietsen, aan het strand wandelen, plonsen, fietsen en vooral vakantie vieren! Tot mails maar weer.

• 10 September 2014 - 12:57

Ge:

jullie komen er wel achter hoe goed wij het hebben!!!

• 10 September 2014 - 18:43

Rutger En Carla:

Mooie verhalen! Heerlijk om jullie zo op de voet te volgen. We zijn erg benieuwd naar de foto's die het verhaal compleet maken!

• 10 September 2014 - 21:07

Bert Jansen:

Leuke berichten steeds van jullie. Nu al weer op de helft, gelukkig nog een andere helft te gaan.
    Ben zeer benieuwd naar de foto's tzt. Vooral van die van de dorpjes, hoe die er uit zien en hoe het
    dagelijks leven eruit ziet.
    Veilige en prettige reis samen.

groet
    bert