Op schitterende hoogte - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Op schitterende hoogte - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Op schitterende hoogte

Door: Jacqueline

11 September 2014 | Indonesië, Rantepao

20140911
Vandaag een zware etappe. Zeker voor Eduard die gisteravond minimaal 2 uur op en af de pot ging... Na een nasi goreng ontbijt voor Jacq en biscuitjes voor Eduard vertrekken we uit Palopo. Na anderhalve kilometer starten we al met de klim, gelukkig is er niet heel veel verkeer. Eindelijk eens fietsen zonder de hele dag getoeter aan je kop. Na 8 km klimmen gaan we ongeveer 5 km lang weer naar beneden. Wij boffen zo enorm met het weer: het is bewolkt en het miezert af en toe maar de temperatuur is voor ons Nederlanders goed. We moeten er niet aan denken om deze dag waarbij we 1800 hoogtemeters moeten afleggen dat in de volle zon te moeten doen. Een nadeel daarvan is dat de mooie vergezichten wel erg beperkt worden... Een geweldige omgeving, verschillende soorten vegetatie in dit regenwoud. We zien veel verschillende soorten varens en planten met enorm grote bladeren of bomen die wij als miezerig plantje in de huiskamer hebben staan.
Jacq heeft goede benen en gaat eigenlijk met gemak omhoog terwijl Eduard moeizaam voortploetert (normaal is het andersom) maar samen komen we er wel!
Als we nog 3 km moeten afleggen tot ons hoogste punt opeens luid getoeter: Steven en Remco met hun gids in de auto hebben de bezienswaardigheden in het Torajagebied gezien en gaan verder noordwaarts.
Over het algemeen is het wegdek erg goed, ook de allereerste kilometers tijdens de afdaling totdat we de eerste Torajadorpen tegenkomen, dan moeten we echt opletten en stoppen om één en ander te bekijken. Torajahuizen zijn heel typisch: op palen met een soort zadeldak (tegenwoordig van golfplaat) en prachtige beschilderingen. Omdat het hier zo bijzonder mooi is, dalen we langzaam doordat we vaak "moeten" stoppen. Uiteindelijk rijden we dan het drukke Rantepao binnen. Even de kaart erbij en we rijden zo naar het hotel Pison die we gisteravond nog ff snel hebben geboekt. Net buiten het drukke centrum en net gelegen achter de drukke doorgaande weg. Een leuk rustig plekkie met tuintje voor onze deur. Het restaurant schijnt ook goed te zijn, dat zullen we vanavond gaan ontdekken.

• 11 September 2014 - 13:09

Rudi:

Hallo bofkonten.

Leuk om jullie verslagen te lezen ook hier in Meppel is het lekker weer en we zijn na een geweldige week MV weer thuis beland nu nog even lekker nagenieten.
    Geniet met volle teugen van jullie reis en blijf ons verassen met jullie verslagen .

De groetjes Gea Rudi.

• 12 September 2014 - 08:44

Harmke:

Beterschap Eduard !!
    Volgende keer maar nassi bij je Moeder eten !!!!!! daar wordt je vast niet ziek van !!!!
    Maar jullie zien heel wat !!