Scooters en beestenboel - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Scooters en beestenboel - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Scooters en beestenboel

Door: Jacqueline

13 September 2014 | Indonesië, Rantepao

20140913
Alweer onze tweede niet-fietsdag in Rantepao. Gisteren hebben we de hele dag een scooter gehuurd (beiden één) en zijn we richting het noorden getuft. Het huren van een scooter is hier nog geen €5 per dag en de benzine kost, als ie duur is €0,67 de liter. In het dorp lag de brug van de doorgaande weg eruit dus moest alles via een andere route. Dat werd dus file rijden, maar een goede leerschool om de scooter te leren kennen. Zodra we de stad uit waren werd het rustig over kleine weggetje slingeren we door het geweldig mooie landschap, op de fiets niet te doen maar voor de scooters een peuleschil. Het Toraja-gebied staat bekend om zijn begrafenisrituelen en de bijzonder manier van begraven. Overal kom je dan ook graven tegen, meestal een groot gat uitgehakt in een rots. Zo kwamen wij een man tegen die in de rots stond bij zijn moeders kist, die inmiddels als 2,5 geleden was overleden. Het schijnt hier een ritueel te zijn om de overleden na 5 jaar weer uit de kist te halen en nieuwe kleren aan te trekken...
Dit gebied is het eerste waar we redelijk wat toeristen tegenkomen. Heel veel toeristen huren een gids voor een dag (of meer) om hen rond te leiden. Wij hebben gisteren lekker zelf rondgetoerd en dat was heerlijk. Ook hebben we de berg die we de dag ervoor op de fiets hebben afgelegd weer even met de scooter gedaan (tjeetje heb ik dat echt allemaal gefietst? JA!). Inmiddels is het al laat in de middag als we weer afdalen naar Rantepao. We komen met kippenvel terug; we zitten hier op 800 meter hoogte en het koelt 's avonds flink af.
Na het avondeten hebben we tot laat gezellig zitten kletsen met Mark en Denise, een Nederlander en Zwitserse.
Vanmorgen vroeg opgestaan want er is een buffelmarkt in Bolu. We laten ons met motorriksja laten brengen. We worden afgezet vlak voor de brug en worden gelijk getrakteerd op kippenmoord: In een hutje zitten honderden kippen, daar zoek je jouw kip uit, deze wordt ter plekke de halsslagader doorgesneden, in een ton gegooid om nog even uit te fladderen, daarna gaat ie in een kokende prut en daarna in een soort centrifuge waar ie zonder veren weer uit komt. Dan gaat nog even het mes erin om de ingewanden eruit te halen en dan krijg je hem mee in een plastic zak. Verser kan niet toch?
Het is erg druk op de markt, niet alleen buffels maar ook varkens, die nog vastliggen op een bamboebed, worden verhandeld. Daarnaast is er groente en vis. Erg leuk om een kijkje te nemen. We lopen in de hete middagzon terug naar ons hoteletje, waar we nu lekker in de schaduw voor onze kamer vertoeven (foto). Vanavond gaan we met 3 andere reizigers buffelvlees eten in de stad.

• 13 September 2014 - 11:01

Harmke:

Geniet er van !!!!!
    moet je kleine stukjes nemen en dan lekker geroosterd !!!!

• 13 September 2014 - 12:52

Margaretha :

Leuk om ipv de fiets een scooter te nemen.
    Je ziet nog meer vind ik.
    Dat stukje over kippenmoord las ik met kippenvel buhh
    Jullie maken wat mee. Cultuur, omgeving en avontuur...prachtig!
    X

• 13 September 2014 - 16:36

Ge:

nou eet smakelijk........moet er niet aan denken!!!!!!groet ma

• 14 September 2014 - 01:53

Jacqueline:

Het lekkerste wat we tot nu toe gegeten hebben hier in sulawesi! Restaurant Rimiko in Rantepao is een must voor elke reiziger. Het gerecht buffalo in bamboe moet je wel 2 uur van te voren bestellen.

• 15 September 2014 - 17:46

Geesje De Vries:

Heerlijk om na onze vakantie jullie bevindingen te volgen.