De 1e fietskilometers - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu De 1e fietskilometers - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

De 1e fietskilometers

Door: Jacqueline

08 September 2015 | Sri Lanka, Negombo

Na een hele lange nacht rond de 25 graden, en toch nog heerlijk geslapen, staan we om half 8 naast ons hemelbed. Doucheje, korte broek aan en lekker buiten ontbijten. Na het ontbijt halen we de fietsen uit de doos en maken ze weer rijklaar. Het zweet gutst uit elke porie, kriebelend over rug baant het vocht zich een weg naar lagere regionen. Natte zooi wordt vervangen door fietskleding; we gaan proefdraaien. Eerst een stop bij de supermarkt om water en mariakaakjes in te slaan. Het is weer even wennen aan de linkerkant van de weg te rijden. Niet eng, wel druk maar geen hoge sneldheden. Geen echte verkeersregels, lastig voor een blauwe zoals ik, maar men is gelukkig wel zeer oplettend en we zijn dan ook geen rare situaties tegengekomen vandaag. Binnen de eertse 5 kilometer zijn we al regelmatig van de fiets: tempeltje, vismarkt, haven. Tja dat schiet niet op... We fietsen zuidwaarts langs de kust, zien inde verte de hoofdstad Colombo liggen, eten bij een klein restaurantje rijst, dahl, ui en we laten hele hete pepers maar op de rand van het bord liggen. Voor nog geen € 3,5 hebben we het buikje vol ( incl cola) en draaien onze fietsjes weer voor de terugreis. Op de heenweg de afslag naar het Muthurajawela gemist en ook op de terugweg zien we de afslag niet. 2 weggetjes ingeslagen maar beiden waren niet juist ( wel goed voor de kilometers). Gezien het late tijdstip hadden we toch geen tijd gehad voor het boottochtje. Het laatste stuk van de route is geweldig! Mooie smalle weggetjes, weinig verkeer, goed asfalt, mooi groen, steenfabriekje (nog echt handwerk), het Nederlands kanaal over en dan achter een brommertje aan tussen de huisjes door want de weg is opgebroken. En daar zien we de zee al weer. Enkele catamarans worden 'visleeg' gemaakt op de strand. Gelijk komt iemand naar ons toe of wij geen zin hebben een uurtje de zee op te gaan met de catamaran. Nou, mooi niet, het evenwichtsorgaan is nog herstellende van de vliegreis, en dan de zee op zekers? Ik zie al groen bij het idee... (En bovendien past onze kont nooit in dat smalle bootje!). Na 63,5 km zijn we terug bij het hotel. Nat, plakkerig, zweterig dus badkleding aan en zwemmen!
Nadat we onze 'nette' kleding weer hebben aangedaan is het al donker en wandelen we het dorp in op zoek naar een leuk restaurantje. Die zijn hier genoeg, net als toeristen. We eten een heerlijke milde curry (goed gekozen, ben benieuwd hoe pittig medium is...) Eduard met kip en groenten en ik kies inktvisringen met groenten. Al 2 dagen heerlijk gegeten, als dat een voorbode is voor de komende weken...
Morgen starten we met de echte rondreis, een korte trip naar Chilaw dus kunnen we eerst uitslapen.

• 08 September 2015 - 18:58

Corry:

Wat is het toch fijn om na een dag hard werken te lezen dat andere mensen zulke mooie ervaringen opdoen. :--) Ik wens jullie een fantastische reis. Groetjes Corry

• 08 September 2015 - 22:51

Henk En Greetje:

Hallo luitjes, zo daar gaan we dan weer "achter op de fiets" meeliften met al jullie belevenissen. In ieder geval fijn dat de vliegreis goed is verlopen en de trappers nog aan de fiets zitten. Het ziet er wel goed uit, al is het wat klam, maar het eten is heerlijk. Wij gaan morgen naar "ons" eiland Texel waar een nazomer wordt beloofd. Uiteraard blijven wij met veel belangstelling jullie trip volgen.Een goede reis verder en een hartelijke groet uit IJhorst van Greetje en Henk.

• 09 September 2015 - 09:40

Sharon - Asian Way Of Life:

Beste Jacqueline en Eduard,

Dat gaat goed. Geniet ervan en veel fietsplezier de komende weken!

Met vriendelijke groet,
    Sharon van den Broek