De heuvels van Madagascar - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu De heuvels van Madagascar - Reisverslag uit Fianarantsoa, Madagascar van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

De heuvels van Madagascar

Door: Jacqueline

21 Oktober 2013 | Madagascar, Fianarantsoa

20131019 Antsirabe-Ambositra 92 km
We zijn blij dat wij het bejaardencentrum weer gaan verlaten, het zag er mooi uit maar het bed sliep erg beroerd. 7uur aan het ontbijt en als alles weer is ingeladen en de fietsen weer zijn gesmeerd, banden weer opgepompt gaan we op weg. De volgbus rijdt eerst voor en zal ons de stad uit leiden. De eerste kilometers gaan voorspoedig doordat het redelijk vlak is. Daarna wordt het heuvelachtig maar schitterend mooi, dus eigenlijk gaan die kilometers daardoor ook wel lekker. Naarmate de tijd vordert wordt het steeds heter, dus maar eens extra smeren. Een doods dor landschap wordt opgevolgd door schitterende velden met rijst, graan en groente tegen de mooie donkerrode/oranje grond. Dan opeens een stukje alpengebied; Mooie gladde heuvels met een paar brokken steen. De brokken worden steeds robuuster, de zon heter, het landschap nog mooier. Vlak voor de lunch hebben we een mooie afdaling door een naaldbomengebied. De lunch bestaat uit een heerlijke noedelsoep en verse ananas en verse mango. De laatste 25 km moeten we toch weer stijgen. Margarethe wordt de laatste 10 km er doorheen gepraat door Eduard. De lucht is inmiddels erg gaan dreigen, hopelijk zijn we voor de bui binnen. En dat lukt want er vallen de hele avond maar een paar druppen. Door de hitte is iedereen erg vermoeid, dus na het diner liggen wij even over negenen al in ons bed. Morgen weer soortgelijke dag maar dan 10 km korter.

20131020 Ambositra-Rimboekamp 87km
Na een lange nacht en een goed ontbijt vertrekken we verder zuidwaarts. Eerst omhoog de berg op, dwars door het centrum van de stad waar het al een en al bedrijvigheid is. Dan een stukje afdalen voordat we aan een hele lange klim beginnen. Vandaag geen vlak stukje, het is heel veel klimmen en weer afdalen. Na 30 km hebben we een cola-stop om daarna we door het afwisselende landschap verder te fietsen. We passeren veel kleine dorpjes, er zijn geen verlaten stukken, eigenlijk zie je overal mensen. En je hoort heel veel kinderen ook al zie je ze niet altijd. Op 60 km is in een klein dorp in een klein smerig restaurantje wat te eten. Veel witte rijst met een stukje taaie kip, maar goed het is brandstof... Ook de laatste kilometers is het flink werken omhoog omlaag en weer omhoog totdat we bij ons kamp arriveren. In de rimboe hebben we allemaal een primitieve hut zonder verlichting maar er liggen een paar kaarsjes. De douche is ook primitief hok met een grote ton regenwater en een kommetje spoelen we ons af (brrr koud). Nu even lezen op ons Rimboe-balkon. Als
Jacq net even op bed ligt bij te komen van alle inspanningen worden we geroepen dat er lemuren bij het basiskamp zijn gesignaleerd. Leuk! En dat terwijl wij ze pas als het donker zou worden zouden gaan spotten. Om 18:15 maken we nog een korte wandeling met gids op zoek naar lemuren en slapende kameleons. We zien 2 mini kameleons en een paar mini lemuren. Daarna eten en weer zeer vroeg te bed. Het is onmogelijk om zonder zaklantaarn het toilet te bereiken zo ontzettend donker is het hier. Gelukkig geeft onze telefoon nog iets licht en kunnen we in bed nog even lezen op onze iPads.

20131021
Zojuist aangekomen in Fianarantsoa, het verhaal volgt later op de middag/avond

• 21 Oktober 2013 - 17:53

Patricia:

mooi, beetje afzien en enige pech zo te lezen. maar jullie zijn niet voor een kleintje vervaardigd, dus geniet ervan.
    Een vraagje; welke malariatabletten hebben jullie waar de buikloop ws van kwam??
    wacht met belangstelling het volgende verslag af!!

groet Patricia

• 21 Oktober 2013 - 18:39

Wilchard:

Veel plezier. Ik volg jullie verhaal met grote afgunst :-)