We did it!!! - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu We did it!!! - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

We did it!!!

Door: Jacqueline

21 September 2014 | Indonesië, Makassar

20140919 Pangkajene (Sidereng)-Watan Soppeng
Ja hoor, vanmorgen was het weer zover en werden we om 4:45 al gewekt door meerdere moskeeën in de buurt. Gelukkig is dat zóóó vroeg dat we meestal nog wel even doorslapen. Knoknok, 6:15 wordt er geklopt op onze deur: ontbijt. Dit keer geen nasi goreng maar een toast met ei en een beetje kaasrasp met daarbij een zeer zoet kopje thee. Dan dus maar in de benen en op tijd op de fiets. Vandaag eindelijk weer eens een 'makkelijke' tocht. Heel af en toe een klimmetje maar zeer goed te doen. (Eigenlijk zijn de routes allemaal wel goed te doen, ook als je veel moet klimmen, maar de hitte maakt het enorm zwaar!) We volgen de hoofdweg. Bij dorpen is het steeds iets drukker zodra je die weer verlaat wordt het rustiger. De weg is redelijk tot goed. Heel soms een gat ontwijken als je tenminste op let... We hebben weer mooie vergezichten over de rijstvelden, de meesten al geoogst en heel soms vers fris groen net geplant. En een blik in de verte op het meer van Sidenreng welke is verbonden met Sengkang waar we anderhalve week geleden waren.
Een vlakke weg en vroeg vertrokken betekent dat we mooi op tijd arriveren in Soppeng. Hotel Aman ligt net een kilometertje vóór het echte centrum welke we vanavond wel eens gaan bezoeken om op zoek te gaan naar de vleermuizen. Tegenover het hotel is een supermarkt gevestigd dus als we dorst hebben, lopen we de straat even over voor een koel drankje. Na onze wasbeurt middels bakjes water over je hoofd gooien (mandi) zijn we heerlijk opgefrist en doen we een half uurtje een tukje in de gekoelde kamer (nog steeds 25 graden, maar toch koel vergeleken bij buiten.)
Rond 17:00 richting het centrum gelopen want we wilden de vleermuizen nog wel kunnen zien (het is hier om 18:00 donker). We hebben een drietal bomen gezien de zwart waren met deze vliegende honden. Tjee wat een enorme beesten en stinken! We hebben een paar leuke foto's kunnen maken maar de beesten werden een beetje onrustig en dat vond Jacq niet echt prettig... We hebben in het centrum bij één of ander goor uitziend tentje heerlijk gegeten en zijn daarna teruggelopen naar het hotel. Al een paar minuten over negen gaat het licht uit.

20140920
De moskee in "bat-city" is er al zeer vroeg bij. 04:18 als ik op het horloge kijk. Het is koud want de airco staat nog steeds aan. We draaien weer om en om 06:00 gaat de wekker. Half 7 staat het ontbijt, nasi goreng, klaar. Eduard heeft gisteravond voorverpakte bolletjes met hagelslag (like the dutch do) ingeslagen terwijl Jacq zich te goed doet aan de nasi. Het is rond zevenen als we wegrijden. De eigenaresse van hotel Aman, die redelijk goed engels spreekt, belt voor ons intussen het volgende adresje dat wij eraan komen. Na bijna 4 km verlaten we de hoofdweg en rijden we door een schitterende omgeving van bergen en rijstvelden. Aan de weg wordt momenteel gewerkt, gaat vast een erg mooie betonweg worden maar voor ons is het nu erg opletten waar we rijden; betonbult op en even later weer af, eerst aan de linkerkant dan weer rechts, ijzerdraden die uit het beton steken vermijdend.
Na 15 km komen we op strak asfalt dus dat is weer genietenen veel om ons heen kijken en met een lekker tempo kunnen afdalen. Helaas draaien we na 46 km de weg richting Makassar weer op, drukkere weg en veel kapotgereden en gerepareerde stukken asfalt maar een aantal kilometers voor ons einddoel van vandaag is er weer een strak vers wegdek die we wel goed kunnen gebruiken tijdens het klimmen. De laatste 12 km van vandaag zijn het pittigst, heel veel klimwerk met hele kleine stukje dalen. De wisma (b&b) waar we terechtkomen staat niet goed aangegeven langs de weg maar met de beschrijving in ons boekje konden we het eigenlijk niet missen. Een leuk plekje op een bergje met uitzicht op de omgeving, waar echter verder niet te beleven valt, dus lekker relaxen en lezen. Het avondeten wordt rond 18:00 geserveerd en is heerlijk!

20140921 rondje volbracht
Beroerd geslapen vannacht! Een leuk plekje overdag maar voor 's nachts te dicht langs de doorgaande weg. De hele nacht ronken de vrachtwagen vlak onder ons de berg omhoog, die oude zooi wil nogal lawaai maken! En dan moeten we ook nog eens flink betalen voor ons verblijf; niet handig als je geen indonesisch spreekt en zij geen engels. ( dus volgende gasten spreek van te voren goed af!! Want wij hebben nu meer dan het dubbele betaald dan in ons boekje vermeld stond). Maar goed omgerekend voor ons geen drama maar het gaat om het principe.
We fietsen wederom door een prachtige omgeving een drietal flinke klimpartijen maar ook mooie afdalingen. Na 39 km is het klimmen gedaan en dalen we af door National Park Bantimurung, wel oppassen geblazen want het wegdek zit vol kuilen en hobbels en er zitten een paar mooie, krappe haarspeldbochten in. Beneden aangekomen wordt het vlak tot vals plat naar beneden maar is het niet echt aangenaam fietsen meer: het is met de massa mee naar Makassar druk druk druk en stof stof stof voor wel bijna 50 kilometers! ( Eduard vond dit echter wel leuk!?) Maar gelukkig we hebben het zonder kleerscheuren gered. 3 dagen te vroeg maar beter hier in het resort (met zwembad) dan in voorgaande dorpen waar ook niet veel te beleven is.

• 21 September 2014 - 09:40

Mams:

Fijn dat we weer iets horen. Fietsen zonder lekke banden met die slechte wegen
    (gelukkig maar) voor jullie. Ga je goed verder met de leuke reis.!!!
    mams

• 22 September 2014 - 09:10

Geesje De Vries:

Geniet nog maar even lekker voor jullie weer terug komen in hetop dit moment koude Nederland.

• 22 September 2014 - 09:23

Jacqueline:

Lijkt me heerlijk dat koude weer, Geesje! Stampottenweer mmmmmm lekker...

• 22 September 2014 - 11:13

Roel En Ingrid:

Klus geklaard, missie volbracht. Keerzijde van de medaille komt er nu aan, einde van de vakantie.... Nog even genieten van de warmte en het niet alledaagse leven en dan spreken we elkaar wel weer. Alvast een goede reis naar huis en bedankt voor al jullie berichten!

• 22 September 2014 - 11:32

Ge: