De langzaamste afdaling ooit - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu De langzaamste afdaling ooit - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

De langzaamste afdaling ooit

Door: Jacqueline

24 September 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Do 24-9
Vandaag verlaten we de bergen. Vanuit Ella trekken we verder naar het zuiden. De trappers kunnen vanaf start stil blijven, we gaan direct dalen én wat voor een afdaling... De eerste kilometers is het wegdek erg slecht maar dat geeft niet want zo kunnen we niet hard afdalen maar wel enorm genieten van een magnifiek uitzicht. Wauw wat is dit een fantastische afdaling. De weg wordt goed maar we gaan nog steeds niet hard naar beneden want wat is het hier mooi!!! Alleen als het uitzicht wordt beperkt door huisjes, bomen of bergwanden laten we remmen even los. Na bijna 6 km een stukje vals plat (toch nog aan het werk vandaag). Een stop bij de Ravana waterval en dan weer verder dalen. We doen één uur en een kwartier over 25 kilometer; langzaamste afdaling ooit?! (Nu nog een keer op de racefiets zonder te genieten van het uitzicht én zonder idiote bussen die in bochten inhalen). We zijn bijna 1000 hoogtemeters lager als we in Wellawaya arriveren. Eerst even langs de FoodCity voor een yoghurt en ice-koffie én nog even geld uit de muur trekken voordat we doorrijden naar de Little Rose Inn. We leveren alleen even de tassen of en rijden direct door naar de 'Boeddha's van Buduruwagala'. Alleen het weggetje er naar toe is al de moeite waard! Maar ook de in de rotswand uitgehouwen Boeddha's zijn erg mooi. Bussen vol Sri Lankanen worden hier naar toe gebracht voor hun offer - en bidsessies. We zien een aantal varanen en Jacq rijdt op de terugweg over en mini-slang (nooit geweten dat slangen konden springen). Nog geen 2 km vóór ons hotel begint het hard te regenen, we zien een afdak dus hup, schuilen. We krijgen stoelen aangeboden, maken foto's van de jochies en oma. Na een uur is het nog niet droog en het lijkt ook niet dat het droog gaat worden... Toch onze poncho dan maar even aan (doet ie toch nog waarvoor ie dient, vooralsnog was het een spatdekje op de bagagedrager). De regen is niet koud maar toch nemen we even een lekkere warme douche. Intussen zijn we er wel achter dat we onze activiteiten in de ochtend moeten ondernemen want 's middag houden we het niet droog...( oftewel het hoost tussen de buien door). Het regenseizoen is in Sri Lanka vroeger begonnen dan gebruikelijk...

• 24 September 2015 - 17:26

Rita Staal:

Jullie hebben wel veel regen gehad (boffers)