2 zware dagen gefietst - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu 2 zware dagen gefietst - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

2 zware dagen gefietst

Door: Jacqueline/Eduard

25 November 2008 | Laos, Luang Prabang

Maandag na een heerlijk en goed ontbijt uit Udon Xai weggefietst. De eerste 5 km was vlak. Volgens mij is vlak nog steeds niet vlak en kennen ze vlak dus gewoon niet. Hierna begon de klim; 700 hoogtemeters fietsen maar gelukkig niet steil omhoog maar geleidelijk. Na een klim komt meestal een afdaling dus weer 400 meter omlaag. We komen onderweg een duitse wereldfietser tegen (die was in turkije gestart). De omgeving is te mooi voor woorden; zoooo gigantisch mooi! Maar daar moet je wel wat voor doen dus klimmen we weer 500 hoogtemeters; ons hoogste punt +- 1400 meter. De weg is erg slecht dus afdalen met hoge snelheden kan niet; gelukkig maar want nu kunnen we ook van de omgeving genieten. De laatste 30 km is hoofdzakelijk naar beneden: 900 hoogtemeters. Eindelijk zijn we na een zware dag in Pak Mong. Het is meer een handelskruispunt omdat er hier splitsing is van 3 wegen. Ons guesthouse is wederom niet om over naar huis te schrijven maar we hebben een dak boven ons hoofd en een bed (erg hard; niet schoon dus slapen we in onze eigen lakenzak). We zitten 's avonds even aan tafel met een duitste en australische wereldfietser. Omdat er hier verder ook niet veel te beleven valt, vallen we weer erg op tijd in slaap.

Vandaag (dinsdag) hebben we volgens ons boek een zware dag voor de boeg dus wij staan (stijf van het liggen op het harde bed) om 6 uur op. Nog amper op de fiets heeft jacq een lekke voorband dus terug naar ons onderkomen. Al met al zijn we 50 minuten later pas op weg. Het gaat erg voorspoedig, de klimpartijen zoals gisteren zijn er niet. Wel heuvels maar die kunnen we hebben. Na 39 km even wat eten en na 80 weer. De weg is gelukkig weer van betere kwaliteit en omdat de heuvels goed te doen zijn, zijn we na 112 km mooi op tijd in Luang Prabang. (dus volgens mij heeft het AWOL-boek het fout en moet de zware dag gisteren zijn geweest) De eerste 2 hotels waar we bij aankloppen hebben geen kamer voor 3 nachten want zolang willen we hier blijven. Luang Prabang is erg toeristisch vergeleken met wat we tot nu toe van Laos hebben gezien. Voor onze hoteldeur is een grote avondmarkt dus daar lopen we nog even overheen, moeten nog wat te eten zoeken en dan hebben we morgen een rustdag. Welke hard nodig is voor het achterwerk van jacq.

Groet jacq en ed

• 25 November 2008 - 11:56

Pascal:

Kop op mensen.....
    Klinkt allemaal erg goed.

Wens jullie veel plezier.
    P.S. We hebben in Nederland inmiddels de eerste sneeuw gehad. Brrrr koud!

• 25 November 2008 - 14:20

Pindakop:

Hey Ed & Jacq,

Het lijkt wel de tour de france. Elke dag weer een andere rit. Bergrit en dan vlak, rustdag. De tijdrit moet nog komen? Hier vliegen de pepernoten weer in het rond. Geniet lekker van de 3 dagen in dezelfde plaats. En we lezen het laatste nieuws wel weer.

Groetjes Pindakop

• 25 November 2008 - 16:08

Patricia:

zitten met smart te wachten op het foto bewijs van al dat natuurschoon. geniet van de oude tempelstad
    groet van ons
    ps we hebben zondag sneeuwballen gegooid!

• 25 November 2008 - 16:36

Alie:

Pfff... wat al veel kilometers in de benen, petje af hoor !!! Maar goed dat 't eten zo goed voor mekaar is. De koohydraten zijn niet aan te slepen volgens mij. Maarreh... fijn dat jullie er zo van genieten. Liefs Alie

• 25 November 2008 - 17:38

Saskia:

Ik geniet weer volop van jullie reisverhalen.
    En Jacq, een flesje wijn helpt vast wel voor jou zere billen!

Groetjes Saskia

• 25 November 2008 - 19:05

Jacob:

Leuk weer al die verhalen te lezen. Dat word een biefstukje voor Jacq. Maar veel fiets plezier nog en wil graag de foto's zien later
    groetjes

• 25 November 2008 - 20:40

Jean Et Hilma:

Gutentag,
    Zelfs een duitser, dolle boel daar in Laos.
    Je weet trouwens niet wat je hier mist...gladdigheid met slippartijen en kouwe klauwe. Gelukkig heel veel warmte in de kachel.
    Maar, mooi dat je het zo mooi hebt met zien beid'n.