30 kilomter dramatisch slecht wegdek - Reisverslag uit Vientiane, Laos van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu 30 kilomter dramatisch slecht wegdek - Reisverslag uit Vientiane, Laos van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

30 kilomter dramatisch slecht wegdek

Door: Jacqueline/Eduard

30 November 2008 | Laos, Vientiane

Afgelopen vrijdag zijn we met een taxi uit Luang Prabang vertrokken voor de eerste 42 kilometers. Want het zou volgens ons reisboekje een hele zware dag worden. Dus daarom de eerste langeklim van 16 km maar per taxi gedaan. Bovenop de berg werden we afgezet en op de fiets begonnen we aan een 16 km lange afdaling. Koud! (we hadden ons natuurlijk ook nog niet warm kunnen trappen). Direct na deze afdaling ging de weg weer omhoog dit keer voor 22 km lengte. De vele kleding die we 'smorgens aan hadden getrokken gingen stukje bij beetje tijdens het klimmen weer uit. Deze klim hebben we dus wel eigenbenig naar bovengetrapt! (5 tot 7% voor de liefhebbers). Als we het nog koud hadden in de afdaling, nu hebben we het erg warm. Het zweet druipt van het hoofd maar we proberen het hoofd koel te houden en trappen gestaag door. Met al dat geklim wordt je wel goed beloond met schitterende uitzichten. Bovenop de berg aangekomen nemen we een colaatje en een zakkie chips en we gaan op stoeltjes zitten om van het uitzicht te genieten. De afdaling kan eindelijk beginnen... Helaas na nog geen halve kilometer arriveren we na 40 km fietsen al bij ons guesthouse. Wederom een simpele accomatie met een zeer hard matras, koude douche en frans toiletje (op aziatisch formaat = klein dus) op de gang. We zitten hier op 1500 meter hoogte; het koelt 's avonds erg snel af. Als we in het restaurantje zitten (met fleecetrui aan) krijgen we een metalen bak met gloeiende kolen bij de tafel om lekker warm te blijven. Door de kou duiken we al snel ons nest in.

Zaterdag staan we gebroken op. Het is berekoud (onder de 10 gr) Na een noodle soep en rijst als ontbijt stappen we op de fiets. Het is hier in het andere tijdperk nieuwjaarsdag. Alle vrouwen (van klein tot groot) zijn in mooie klederdracht gehuld dus moeten we af en toe stoppen voor een foto. Eerst een afdaling van 6 km door het schitterende karstgebergte daarna weer 2x 6 km omhoog. In Pou Khoun lunchen we samen met Klaus die we sinds gisteren af en toe tegenkomen. Hierna een heel klein stukkie nog klimmen en daarna een giga mooie afdaling van 20 km lengte naar beneden. Maar helaas daarvoor wordt je ook weer gestraft dus als we een bruggetje overgaan volgt een 1,5 km lange klim van minstens 10% (Eduard (ons haantje) fiets Klaus alweer voorbij in de klim). We arriveren na 78 km in ons hutje en nemen een bad in de hotspring (30 gr) bij ons voor de deur (want de douche in de cabin is koud). Een schitterende zonsondergang tijdens het eten in het karstgebergte luidde de nacht weer in.

Zondag (vandaag) fietsen we weer verder naar het zuiden. De zon is er al goed bij dus goed insmeren. Even na half negen vertrekken we weer bepakt en bezakt. De eerst 18 km was het weer (heftig) klimmen en dalen. Daarna genoten we enorm van een stukkie (2 km) vlak wegdek. Daarna ging het vals plat omhoog met nog een heftige klim (9%) van 1,5 km voordat we gaan afdalen naar vlakker terrein. Hier begint helaas ook het enorme slechte wegdek. Denk je lekker snel naar beneden te kunnen (10%) moet je flink in de remmen voor gaten en kuilen. Deze weg gaat zo'n 30 km over van gravel naar asfalt naar gravel naar asaflt etc. Het stuift als een gek. De fiets en jijzelf rammelt alle kanten op. (de boutjes van de fiettasklemmen rammelen los dus die moeten we onderweg opnieuw aandraaien) Als we het gerammel helemaal zat zijn moeten we nog even doorbijten en dan zijn we eindelijk na 79 km fietsen op de plek van bestemming. We blijven 2 nachten hier in Vang Viang en genieten van een zeer luxe hotel.

Groet Eduard en Jacqueline

• 30 November 2008 - 11:39

Patricia:

wauw!!!!!!!!!!!!! en mooi beetje jaloers. mag wel he
    groetjes noud/patricia

• 30 November 2008 - 14:51

Bertus:

Nou nou julli maken wat mee
    om en beetje jaloers op te
    worden,maa het is volgens
    mij snel weer voorbij,nog
    veelplezier de laatste
    dagen,julli komen hiet
    natuurlijk bere sterk uit,dus voor ons een goede
    reden om hier vlink te
    te trainen en datdoen we
    dan ook

Toy toy.