Afzien en genieten in zon, regen en wind op Cuba - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Afzien en genieten in zon, regen en wind op Cuba - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Afzien en genieten in zon, regen en wind op Cuba

Door: Jacqueline/Eduard

19 November 2010 | Cuba, Baracoa

hallo allemaal,
De 2e dag in Havana hebben we onze schoenzolen bijna versleten. kilometers gelopen door deze leuke stad. 'savonds de eerste paar meters gefietst naar het busstation, in het donker viel niet mee. heel veel 1 richtingswegen hier op cuba. Urenlang hebben we in de bus gehangen. 20.30 vertrokken en iets meer dan 12 uur later kwamen we aan in holquin. Moe zijn we toch op de fiets gestapt voor een paar KM naar het dorpje Gibara aan de kust. Een vermoeiende maar mooie tocht. 's middags eerst even gerust en later met jaime zitten praten onder het genot van een biertje/cola. 'savond in de Casa Particulare gegeten en daarna direct ons nest in. de volgende dag ging helaas het veerbootje niet dus moesten we een stukje terug fietsen. Een heel stuk over onverharde wegdek hobbelen was geen pretje maar de omgeving maakt alles goed! Vlak voor Guardalavaca Ging het schakelen met de fiets van jacq niet goed; de ketting sloeg dubbel en spaken waren krom. Toch nog door kunnen fietsen. Na een korte pauze op het witte strand aan het blauwe water weer op het zadel. heuvel op en heuvel weer af. maar alles wordt beloond met een schitterende omgeving. Een aantal heuveltjes van 10% en later komen we uiteindelijk aan in Banes. In Banes werd door onze gastheer gelijk een fietsenmaker geregeld dus de volgende dag konden we weer verder naar Mayari. Wederom een zware dag. Dit keer door de hitte en een beetje saaie omgeving belanden we in Mayari. Een wild-west-stadje op Cuba. Het hotel bestond niet meer maar we hebben een uitstekende casa kunnen regelen door onze gastheer in Banes. Gisteren van Mayari naar Baracoa waar we nu nog zijn. De eerste km's door de mijnstad Moa waar de luchtvervuiling je tegemoet kwam. Na 20 km werd de omgeving mooi maar de weg zeer slecht. Daarnaast begon het ook nog eens te regenen tijdens ons 1e klimmetje van 10%. Er volgenden nog meer van dat soort klimmetjes. De omgeving is het echter meer dan waard. Ondanks de regen is het helemaal niet koud! De fietsen waren een en al blubber en wij ook. In Baracoa is het erg druk ook met toeristen zodat het vinden van de Casa iets tijd vergde. maar wij hebben een super adresje. Met een eigen tafeltje buiten onder de veranda. De gastheer kan goed koken. Op de terrasjes kun je heerlijke Mojito drinken onder het genot van live muziek. Errug gezellig! Vandaag hebben we een rustdag zodat we morgen de zware tocht over de berg (met 20%) kunnen volbrengen.
Het bevalt ons hier uitstekend, maken nog steeds geen ruzie, kortom
don't worry!

Groetjes Eduard en Jacqueline
tot in Santiago over een paar dagen

• 19 November 2010 - 14:58

Marco Kleijn:

Ben erg benieuwd naar jullie casa in Mayari. Destijds was er niets te vinden. Hopelijk hebben jullie adresgegevens.

• 19 November 2010 - 16:54

Egbert & Jeanette:

Oke... klinkt allemaal heel mooi, maar jullie missen nu wel mooi de verjaardag van Jeanette! :-)
    We're staying tuned!
    Enjoy!

E&J

• 19 November 2010 - 20:02

Luc En Annette:

Geniet er maar lekker van!!! Klinkt super, wie weet gaan wij volgend jaar wel naar Cuba....

Liefs Luc en Annette

• 20 November 2010 - 10:25

Patricia:

Toch een maffe hobby, vakantie en afzien en soms een hoop frustratie Fietsen in warme regen en blubber(tip; spoelen onderweg met je bidonwater om alles niet vast te laten lopen) is best lekker toch. dan smaakt een borrel onder een afdakje des te lekkerder.Kijken uit naar het verslag van ""de beklimming"" voor jullie een peuleschil in vergelijk met de Karakom en twee maal Ventoux. groet uit meppel van NOud en Patricia

• 20 November 2010 - 12:01

Mams D.:

Hoi jongens in het buitenland.
    Jullie genieten wel hoor ik het is hier
    lekker bij de verwarming en net bij jouw even onder de zon geweest !!!!!!
    Ook fijn genoten. Ik duim voor E.J. dat je geen pech meer zal hebben. Liefs Mams

• 21 November 2010 - 19:41

De Buurtjes..:

een maand geen buurtjes van elkaar, maar we vinden het erg leuk om jullie leuke verslagen te lezen!!! Alles okee hier. Eind van de week wordt er sneeuw verwacht!! Glasvezel-kabel ligt erin. Was een lekker parkeer-probleem hier!!! Maar....genieten jullie maar en tot snel horens/ lezens!! ps bedankt voor de geweldige sms en gave foto!!

• 22 November 2010 - 07:31

Geesje De Vries:

ik geniet van jullie verhalen en hoop daar volgend jaar ook te zijn.