Bootje varen en band plakken - Reisverslag uit Sengkang, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Bootje varen en band plakken - Reisverslag uit Sengkang, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Bootje varen en band plakken

Door: Eduard

08 September 2014 | Indonesië, Sengkang

20140908 Sengkang

Gisterenavond gegeten bij Jet Pur. Dat viel een beetje tegen. De vis zag er goed uit maar wat overbleef was graad en een beetje vlees wat niet zo heel bijzonder smaakte... jammer, maar je moet toch eens wat proberen. Op de wandeling terug koude mocca- en walnotenkoffie gedronken bij Rumah Tua, een onlangs supermodern opgeknapt restaurant annex koffieshop. Dat zag er goed uit met verse slagroom en hagelslag. Heerlijk! Daar gaan we vanavond eten.

Vanmorgen werden we om 4.45 al gewekt door de vele moskeeën rondom ons heen, maar we zijn pas rond 07.00 uur opgestaan voor het nuttigen van een ontbijtje. Jacq ging weer aan de nasi en Eduard hield het bij geroosterd brood. Om klokslag 08.00 stond mr. Ully klaar om ons mee te nemen voor een boottocht naar en over het Tempemeer. En dat was fantastisch mooi. De eerste kilometers vaarden wij over de rivier die gebruikt wordt voor het dumpen van afval, het wassen van kleding, het beregenen van gewassen of als bad voor de mens.

Op het meer zagen wij waterplanten waar je bij de Intratuin veel geld voor moet neerleggen maar die hier wordt gebruikt als "erfafscheiding". Hier groeit het als kool en is belangrijk voor de kwaliteit van het water maar is ook een natuurlijke bescherming voor de vis. Aan het einde van het seizoen snijden ze deze planten los en verdwijnen ze via de rivier naar de zee.

Verderop lagen drijvende huisjes. Afhankelijk van de waterstand wordt een plek uitgezocht waar ze verblijven. De bewoners leggen hun huis vast aan een dikke bamboepaal en gaan aan het werk. De kinderen worden met de boot naar school gebracht.. Wij waren van harte welkom op 1 van deze drijvende boten om te kijken hoe het er van binnen uitzag. De vrouw des huizes was druk aan het frituren van bananen en even laten peuzelden wij deze op onder het genot van een kop thee. Mr. Ully vertelde heel veel over de geschiedenis van en het leven op het meer. Indrukwekkend en leuk om mee te maken.

Weer op de vaste wal eerst koude koffie en zonnebrandcremé gekocht. Hierna even eten bij Armini en gezellig met de eigenaar gekletst. In het hotel aangekomen zijn we begonnen met plakken van de lekke band van Jacq haar fiets. Gisteren moesten we over een, zojuist nieuw ingeteerd stukje bewerkte weg rijden. Vanmorgen stond de band leeg..grrr! Het schoonmaken van de banden doen we onder de boom in de schaduw met een heerlijk windje. Oppompen van de banden doen we hier niet zelf (veel te warm voor met een noodpompje) want om de 100 meter is er wel een 'pres ban' te vinden. Vanavond controleren of de band nog steeds hard is...

• 08 September 2014 - 22:31

Marry:

wat fijn voor jullie,niet die lekke banden hoor,maar de boot tocht ,neem je nog waterplanten
    mee voor de vijver. Gr.