Afwisselend fietsen - Reisverslag uit Sengkang, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Afwisselend fietsen - Reisverslag uit Sengkang, Indonesië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Afwisselend fietsen

Door: Jacqueline

07 September 2014 | Indonesië, Sengkang

20140907 Sengkong
Afgelopen nacht in een vrij nieuw hotel Novena geslapen. Pas afgelopen maart 2014 geopend. Dat is echter niet te zien. Tjeetje wat hebben wij andere (kwaliteits)maatstaven! Er is een dakterras (zonder bar) met al een roestige leuning, op de 4e etage een muziekpodium waar live muziek was maar doordat onze airco gestaag rammelde hebben wij eigenlijk geen last van herrie gehad. Op de 2e etage was een karaokecentrum, hier nog steeds hot. Op de 1e (=begane grond) een restaurant (waar meer personeel aanwezig is dan klanten) en de lobby waarbij de vloer al helmaal bol stond... Maar wij hebben lekker geslapen en goed (Indonesisch) gegeten voordat wij even over half 8 op de fiets stapten.
De eerste 16 km is over de grote weg de stad uit, daarna over op kleinere wegen die meestal ook een heel stuk minder goed zijn geplaveid. We fietsen tussen de bananenbomen en veel palmbomen door, slingerend van links naar recht om de gaten in de weg te vermijden. Veel maïsplanten die totdat ze helmaal vergeeld en verdroogd zijn op het veld staan. Met kleine machientjes worden de zakken vol kolven gestript. Op vele erven liggen de restkolven te smeulen, dus veel rook.
Hier en daar een stop als we koude dranken zien. We zijn intussen verslaafd geraakt aan kopiko (flesje koude koffie) of de goedkopere variant een bekertje koude cappucino. Dat wisselen we af met de bacteriedodende colaatjes.
Als we inmiddels alweer 8 km op glad asfalt rijden en het al bijna 12 uur is, stoppen wij bij een warung (eettentje) voor een kopje soep. Vlak voor ons einddoel van vandaag wordt het drukker op de weg. We rijden op een onlangs opgespoten laag teer het centrum van Sengkang in, plakt lekker aan de bandjes! We verblijven momenteel in Hotel Eko. Met zwembad, welke ons nog niet echt uitnodigt ondanks de hitte. Zodra we zijn gearriveerd komt de goed engels sprekende mister Ully waarmee we alvast de boottrip voor morgen regelen. Na een hete douche (ja, alweer!) droppen we onze was bij de wasserette en gaan we naar de supermarkt voor een bananenijsje en diverse koele drankjes.

• 07 September 2014 - 19:26

Ge:

wat een afwisselingen! verder alles goed, hier wel... groeten ma

• 08 September 2014 - 11:37

Alie De Best:

Wat geniet ik van jullie verslag . Ik ga zo een beetje met jullie mee op reis. Doe voorzichtig en heel veel plezier doei