Van Negombo naar Chilaw naar Puttalam - Reisverslag uit Puttalam, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Van Negombo naar Chilaw naar Puttalam - Reisverslag uit Puttalam, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Van Negombo naar Chilaw naar Puttalam

Door: Jacqueline

10 September 2015 | Sri Lanka, Puttalam

Niet verwacht maar toch internet bij Dammika Holiday Resort in Puttalam, dus hierbij het verslag van afgelopen 2 dagen :
Wo 9-9-15
Omdat we vandaag weinig kilometers maken, hebben we geen wekker gezet. 7.30 uit bed, relaxed ontbijten en dan inpakken. Geluk dat wij geen haast hebben, want er komt een tropische warme stortbui naar beneden! Duurt niet lang en zodra de zon er weer door komt, is het een paar minuten vóór 10 en stappen wij op. Grote plassen op de weg, de meesten kunnen wij ontwijken. We fietsen de stad uit en niet heel veel later fietsen we langs de kust. Windje in de rug, geluid van de brekende golven in de oren. Een hele lang weg recht uit. Maar het verveelt niet! Veel huisjes links en rechts, overal wordt vis aangeboden, allerlei soorten: klein, groot, gedroogd, vers, gefileerd of in zijn geheel. We hebben af en toe zicht op de zee. Soms fietsen we bijna over het strand. Op sommige delen is het asfalt verdwenen en fietsen we over rode modderwegen. We kopen een kam heerlijke banaantjes en even verderop een koude cola. Nog een paar kilometer te gaan. Het is best druk met tuktuks op de weg. We fietsen luxe ogende, maar verlaten uitziende hotelaccommodaties voorbij. We kiezen voor het Chilaw resthouse om te overnachten, gelegen aan de rand van het centrum maar wel direct aan zee! Het is een oud politiekantoor. Oud ja, echt heel schoon nee, maar gelukkig is het beddengoed schoon. Een frisse douche, de uitgespoelde kleren in de zon op het balkon, eten we beneden een omelet waarna we een ommetje maken in het drukke stadje. Niet veel te zien, water ingeslagen en terug naar de kust waar we 2 uurtjes vertoeven en genieten van de Srilankanen die dat ook doen. Aan zee is het heerlijk! Een zwoele wind en een ondergaande zon.

Do 10-9
Wekker gezet maar dat was niet nodig. Ook hier zijn we voor de wekker wakker. Aankleden en ontbijten. Vraag je om slappe thee, krijg je een pot vol dikke thee brrr.. Zelfs met melk, wat sowieso al niet echt lekker is, niet om te drinken. Toast met marmelade en daarna nog een scrambled egg met vlieg (toch maar een nieuwe gevraagd). Een kilometer verderop is een supermarkt waar we gelukkig jus d'orange en drinkyoghurt kunnen krijgen. We fietsen de stad uit over de snelweg A3 na een kleine 7 km slaan we af maar gelukkig nog steeds heel erg strak asfalt. De kilometers rollen zo lekker weg. De lucht wordt ondertussen steeds donkerder. Het begint wat te druppen, wat best lekker is bij 30 graden. Het begint harder te druppen als we het dorp Bangadeniya inrijden, dat is net op tijd! We rijden linearecta onze fietsjes onder de luifel van een winkel en en stortvloed van water komt van boven. 5 minuutjes later is het weer droog en stappen we weer op. Het is heerlijk afgekoeld maar dat is helaas van korte duur.
Als er een dikke 32 km op de teller staat, slaan we af. Het begint met een prachtig stukje nieuw asfalt maart daarmee is het snel gedaan een mooie oranje-rode weg strekt zich voor ons uit. Maar minder goede wegen leiden je wel door mooie landschappelijke gebieden. Dit afwisselende wegdek houden we 22 km lang vol en dan draaien we de A10 op. De laatste 16km mooi asfalt maar hier en daar een heuveltje met kans op overstekende olifanten (helaas niet gezien). Met 71 km op de teller staan we bij het Dammika Holiday Resort. Klinkt luxe maar het is een eenvoudig, gedateerd, maar schoon hotel. Na een douche nemen we plaats aan tafel, wederom wordt ons een heerlijke maaltijd voorgeschoteld (zie foto). Gelukkig zitten er 2 schaaltjes tussen om te 'blussen'... We proberen wat te lezen maar de oogjes zakken al snel. Na een klein dutje wandelen we het dorp in. Vergeleken met Chilaw waar we gisteren waren, is Puttalam een geweldig leuk stadje, ook al missen wij de terrasjes met koele biertjes (andere terrasjes waren er overigens ook niet). We halen wat overheerlijke snackjes bij een zeer druk restaurantje Salted City (de halal-vestiging van McD) en lopen terug naar het hotel. Straks nog een biertje voordat we gaan slapen in onze heerlijke koele airco-kamer.

• 10 September 2015 - 18:20

Rita Staal :

Weer heerlijk om te lezen. Ik krijg zelfs een beetje heimwee naar 27 jaar geleden toen ik daar ook was (in Beruwala - onder Colombo) Dit is inderdaad de moessontijd. Hoosbuien en meteen daarna weer volop zon.

• 10 September 2015 - 21:11

Roel En Ingrid:

Hee vakantiegangers, heerlijk om weer met jullie mee te reizen! Kaart er even bij gepakt om te kijken waar die dorpjes van deze dagen liggen. Klinkt goed zo, goede/redelijke wegen, lekker eten, schoon beddengoed, douche en een biertje tot slot. Het weer is zoals je verwacht, warm en zo en nu dan een flinke hoosbui. Niets mis mee. Op naar de volgende route en dat lezen we dan vast wel weer (als er internet is).

• 11 September 2015 - 09:13

Jan Van Der Woerdt:

Hoi vakantiefietsers, leuk om de eerste verhalen te lezen. Hm, ei met vlieg, weer eens wat anders. Veel plezier! Hartelijke groeten, ook van Gea

• 12 September 2015 - 13:54

M Doze:

Fijn wat gehoord te hebben.verder een fijn fiets plezier met mooie herinneringen.
    Liefs mams !!!!!!!!!!!