Fietsen tussen de apen. - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Fietsen tussen de apen. - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Fietsen tussen de apen.

Door: Jacqueline

12 September 2015 | Sri Lanka, Anuradhapura

Vr 11-9
Met airco aan was te koud, zonder te warm, dus in uit in uit in bed. Na een goed ontbijt stappen we op de fiets voor een rondje zoutpannen. Het dijkje waar we overheen fietsen is echter zo'n kledderboel na de vele regen in de vroege ochtenduren dat we na een dikke kilometer rode blubber besluiten maar gewoon om te keren. Tjee wat zien wij, maar vooral onze fietsen er smerig uit! Maar leuk om gezien te hebben, ook al is het daar erg armoedig en moet men keihard werken voor weinig.
We verlaten Puttalam en pakken de hoofdweg richting Anuradhapura. Een golvend wegdek strekt zich voor ons uit. Dat houden we kilometers lang vol. In ons routeboekje staat vermeld dat er onderweg lekkere broodjes te verkrijgen zijn. Daar stoppen wij broodliefhebbende Nederlanders dan ook ff. Nog maar 17 km te gaan voordat we even voor half 2 bij Villa Willy arriveren. We zijn de enige gasten. Aangezien de kans groot is dat het morgenvroeg regent, is het het beste om nu al de jeepsafari te doen. Snel douchen en wij zijn er klaar voor.
We worden voor ons appartement opgehaald en rijden naar de ingang van het park waar nog bijna 6000 ruppie betaald moet worden. Over een oranje-rode weg rijden wij door het dichtbegroeide groene bos. Veel verschillende soorten grillig groeiende bomen worden afgewisseld met een open veld of watertje. We zien een roofvogelsoort, varaan, soort hermelijn, hazen, schildpadden, krokodillen, veel pauwen, nog meer vogels én naast de vele olifantenpoep zien we uiteindelijk toch nog de olifant! Als afsluiter worden we getrakteerd op een groepje vossen. Even na 6 uur worden we weer 'thuis' afgezet. De vrouw des huizes bereid een heerlijk diner voor, waarvan we nu aan het uitbuiken zijn. Ondanks het hele bijbelverhaal dat nu in de verte uit de luidspreker schalt, genieten we enorm van het gepiep en getsjilp van de krekels, kikkers en cicaden om ons heen. Wat zullen wij straks lekker in slaap vallen...

Za 12-9
En lekker geslapen hebben we! Na het ontbijt vertrekken we vanuit het paradijs naar onze accommodatie Little Paradise in Anuradhapura. Eerst 7 kilometer terug naar de a12. Het glooiende wegdek strekt zich weer verder voor ons uit Onderweg een fotostop bij een Boeddhistische tempel waar tientallen beelden op een rij of achter elkaar zitten/ staan. Even verderop voor 14 cent een paar overheerlijke minibanaantjes (ruim een kilo) gekocht en met die energie fietsen we laatste kilometers weg. Vlak voor het dorp rijden we langs de mega-grote Marisawatiya Stupa. In het centrum is het een drukte van belang, nu nog de juiste weg vinden... Maar als we even op de kaart aan het kijken zijn, krijgen we hulp die ons direct de goede weg wijst en zo arriveren we nog voor het middaguur bij ons Little Paradise. Een mooi plek, buiten de lawaaizone van de stad.
Na een heerlijke douche en als alle losse onderdelen van de fiets zijn gehaald, gaan we op weg om de bezienswaardigheden van Anuradhapura te bezoeken. Eerst naar Isurumuniya Vihara, een oude tempel deels in een rots uitgehakt. Bij de ingang moeten we onze schoenen achterlaten, zoals bij heel veel heilige plaatsen bemerken wij. Nou, daar zijn onze tere Nederlandse voetjes niet aan gewend; kolere wat zijn die stenen en dat zand heet onder onze zo goed als eeltvrije voeten (wie bedenkt dat nou om steeds maar te verwijderen, het heeft een functie! @&€)(;&!?)€!) toch is Boeddha's geluk met ons want we gooien een munt in een gat in de rots en beiden gooien we raak. In een mooi beschilderde ruimte ligt een enorme Boeddha zijn schoonheidsslaapje te doen Zijn entree geld, 200 Rp p/p wel waard vonden wij. Dat in tegenstelling tot de oude stad 3300 Rp p/p (Unesco werelderfgoed). In de oude stad zie je naast een aantal Stupa's , boeddha's veel fundamenten van paleizen en huizen en vele pilaren; je moet van geschiedenis houden denk ik... Onze cultuurs(c)hok weer gehad maar we hebben wel genoten van de vele apen (met kleintjes) die op armlengte afstand te benaderen zijn.
Net voordat het donker wordt, zijn we terug op onze basis en kunnen we gelijk aanschuiven voor het diner: een overheerlijke pastamaaltijd met een spicy-bite én met een dessert! Nog even nagenieten op ons balkon, de wind maakt het buiten nu wel erg aangenaam.

• 12 September 2015 - 18:13

Rita Staal:

's Avonds na zonsondergang ook de vliegende honden gezien?

• 13 September 2015 - 07:58

Henk Wind:

Mooie verhalen om te lezen. Fiets ze, geniet en take care.

• 13 September 2015 - 09:23

Ingrid:

Wat een enthousiaste verhalen weer, heerlijk om te lezen en om mee te reizen. Zal het oude album eens opzoeken. Veel plezier!

• 14 September 2015 - 09:24

Wout:

Mooie beeldende verhalen, zo zijn wij er voor het gevoel ook een beetje bij! Fijne vakantie en veel plezier gewenst!