Kilometers lang afdalen - Reisverslag uit Kashan, Iran van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Kilometers lang afdalen - Reisverslag uit Kashan, Iran van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Kilometers lang afdalen

Door: Jacqueline

11 Oktober 2017 | Iran, Kashan

Maandag 9 oktober. Na het ontbijt checkt Jacq de banden ¥£$€&@! een dikke vette stekel in de achterband. Dat gaat parten spelen dus eruit met dat ding; pssssst, nieuwe binnenband erin en we kunnen weer. De eerste 20 km richting Khomeyn gaan vals plat omhoog. Eduard brengt halverwege deze klim nog even een bezoekje aan het rode kruis waar ze ook een roodvogel 'dresseren'. Na deze 'top' is het nagenoeg alleen maar afdalen. Met 50 km op de teller hebben we een drinkstop aan het begin van de stad Khomeyn. 25 km verderop, een km of 15 vóór Mahallat doen we een lunch in de berm. Na de lunch rijden we door natuursteenwinningsgebied, overal zie je enorme brokken steen in de vele kleuren die het land rijk is. Als we 106 km op de teller hebben staan zijn we in Mahallat. Het grootste deel van de groep besluit de laatste kilometers naar Delijan ook te fietsen want we hebben nog genoeg tijd en het is de hele dag toch al 'easy going'. Op de rotonde aan het begin van Delijan verzamelen we en rijden we gezamenlijk naar het hotel 4 km buiten de stad. Uiteindelijk staat er 142 km op de teller, terwijl we het gevoel hebben een lekker rondje te hebben 'uitgefietst'. Nog 3 uurtjes totdat we aan tafel gaan.

Dinsdag 10 oktober. Na het ontbijt fietsen we eerst terug naar de stad Delijan. Vanwaar we de weg richting Naraq nemen. Het gaat heel geleidelijk, vals plat, omhoog. Links van ons een prachtige ruige bergketen aan de voet een beetje gehuld in de zandmist. Met 22 km op de teller drinken we midden in het dorp, op een dorpspleintje, een theetje en klimmen daarna verder. Het hellingspercentage gaat iets omhoog. In 9 km fietsen we van 1800 naar 2300 meter hoogte. Na de top wederom een andere vallei, de mooie bergen liggen nu rechts van ons. Helaas is de weg, tov de klim, nu een heel stuk minder goed dus het blijft opletten. Soms in de remmen voor een fotootje en weer gestaag verder naar beneden. In het dorpje met veel vrolijk gekleurde daken hebben we nog een theestop voordat we verder fietsen richting Kashan voor de lunchstop. 5 km vóór Kashan is het dus weer ff pauzeren. Als we de lunch weer van het tafelkleedje hebben opgepakt, komt er ook net een politieauto aan. Een praatje dat we bij elkaar in één groep de stad in moeten rijden, een fotootje en we kunnen de grote stad in. We overnachten in een traditioneel huis in het oude historisch centrum, Sadeghi guesthouse. We zijn mooi op tijd binnen aangezien de laatste 60 km eigenlijk ook alleen maar naar beneden gingen. We zitten nu op ongeveer 1000 meter hoogte. We eten kameel in Abbasi Traditional Restaurant (smaakt naar draadjesvlees) een ijsje van rozenwater na en daarna om de hoek nog een echte koffie/cappucino drinken. Het is wel ff wennen aan de vele toeristen die hier rondlopen. Morgen een vrije dag waarop we een culturele rondleiding hebben gepland.

• 11 Oktober 2017 - 07:07

Ingrid:

Ja, dan vind ik fietsen zelfs leuk, lekker afdalen. Vroeg me trouwens nog af of de dames in de fietsgroep hun gewone fietskleding aan kunnen, of dat er toch iets meer bedekt moet zijn. Denk het niet in Iran. Zo te lezen vermaken jullie je best, houden zo!