Klimmen met een straffe tegenwind - Reisverslag uit Alīgūdarz, Iran van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Klimmen met een straffe tegenwind - Reisverslag uit Alīgūdarz, Iran van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Klimmen met een straffe tegenwind

Door: Jacqueline

08 Oktober 2017 | Iran, Alīgūdarz

Zaterdag 7 oktober beginnen we met een transfer van ongeveer 60 km voordat we vlak voor Harsin op de fiets stappen. We beginnen met 450 hoogtemeters over een afstand van 17 km. We zitten dan op bijna 2000 meter hoogte vlak voor de provinciegrens Kermanshah-Lorestan. We hebben niet veel uitzicht door het vele zandstof wat er in de lucht hangt. We blijven ongeveer rond de 2000 meter fietsen, glooien en eigenlijk een beetje saai doordat we geen vergezichten hebben door het stof en toch is dat ook bijzonder! Een aantal kilometers vóór Nurabad gaan we weer echt dalen. In het park aan het begin van de stad hebben we lunch. Dwars door de stad fietsen we daarna weer op en neer maar per saldo omhoog naar de bijna 2000 meter hoogte. Een tweetal pittige klimmen voordat we weer een mooie afdaling hebben naar het volgende dorp waar de groep met heel veel (mannelijke) Iraniërs ons verwelkomen. Hier stappen we weer op de bus die ons naar hotel Azadi in Khorramabad brengt. Het duurt even voordat de vrachtwagen met fietsen en onze bagage er is want officieel mag deze pas na 22:00 uur de stad in maar met behulp van de hoteleigenaar krijgt hij toch nog een permit om door te rijden dus een uur later kunnen wij ook, na een warme douche, onze frisse kleren aantrekken.

Zondag 8 oktober zitten we alweer om 7 uur aan het ontbijt. Ff na 8en rijden we Khorramabad uit. Iets meer dan 20 km verderop worden we uit de bus gezet en moeten we op het fietsie weer verder. De start is erg mooi, dan draait de weg naar rechts en hebben we volle bak tegenwind. Dus ook al is het niet heel er steil, schieten we niet erg op. Als we ongeveer 200 meter zijn gestegen hebben we al meer dan 30 km op de teller staan en maken we tijd voor een banaan, koekjes en drinken. Dan stappen we snel weer op want uiterlijk 13:00 uur worden we opgeveegd. Gelukkig gaat het naar beneden en wordt ons gezwoeg tegen de wind in beloond met prachtige uitzichten. De afdaling is best steil maar de tegenwind en fotostops beletten ons om hard naar beneden te suizen. Na het dorpje beneden in het al hebben we weer een stukje glooiend en moeten we de tegenwind weer trotseren. Gelukkig is dit maar een kort stukje en daarna kunnen we weer heerlijk verder afdalen naar Sefid Dasht. Daar rijden we exact om 13:00 uur naar binnen. De buschauffeur gebaart ons nog een stukje door te rijden want de lunchplek is dichtbij... Daar vlak voor toch nog een paar meter sterk klimmen en dan is het fietswerk met bijna 60 km op de teller voor vandaag gedaan. Na een snelle lunch zit alles weer in de vrachtwagen en in de bus en rijden we 2 passen over. Éen van bijna 2500 en één van bijna 3000 meter hoogte. Het is hier in Choga Gorg, zo adembenemend mooi dat zelfs Jacq geen kans krijgt om in slaap te vallen. Af en toe rijden we door een kudde schapen en ezels en één maal moeten we stoppen om de motor van de bus te koelen met water. Na 4 uur rijden is het al schemerig als we bij het hotel aankomen. De vrachtwagen kan niet onder de poort door en moet dus daar net buiten blijven. We pakken alles er uit, ook de fietsen want morgen fietsen we hier direct weg. Helaas heeft Eduard alweer een lekke achterband ¥£$€&@! Nadat deze is vervangen nemen we een douche en hebben we nog een dik half uur voordat we gaan eten.

• 08 Oktober 2017 - 19:09

Marian:

Het is weer hard werken! Enne: tijd voor nieuwe banden, Eduard?

• 08 Oktober 2017 - 19:43

Ge:

de verbinding was niet optimaal, veel plezier liefs ma

• 09 Oktober 2017 - 06:28

Ingrid:

Wat nu, zo mooi dat zelfs Jacq niet in slaap kan vallen???? De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Wel schitterend natuurlijk dat jullie over zulke mooie gedeeltes van het land fietsen en rijden. Wel weer jammer dan dat de dag eindigt met plakken. Maar ook dat is weer achter de rug! We kijken weer uit naar jullie volgende bericht.

• 09 Oktober 2017 - 08:48

• 09 Oktober 2017 - 08:49

• 09 Oktober 2017 - 08:49

• 09 Oktober 2017 - 08:51

• 09 Oktober 2017 - 17:43

Jan Van Der Woerdt:

Geweldig avontuur! Geniet er van, ondanks de lekke banden.