Van Bialka via Sobibor naar Majdan Stulenski - Reisverslag uit Wola Uhruska, Polen van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Van Bialka via Sobibor naar Majdan Stulenski - Reisverslag uit Wola Uhruska, Polen van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Van Bialka via Sobibor naar Majdan Stulenski

Door: Jacqueline

20 Augustus 2018 | Polen, Wola Uhruska

Ondanks de warme nacht (20°) toch lekker geslapen en zoals we gewend zijn mooi op tijd wakker. Om 7:30 is het ontbijtbuffet geopend in een prachtige eetzaal waar tafels en stoelen bekleed zijn met witte 'rokken'. Als ons buikje gevuld is checken we uit en bepakken we onze fietsen voor de 2e rit in Polen. We fietsen tussen enkele meertjes door (lijkt op weerribben maar die zijn mooier) richting het oosten. Wegdek wisselt van goed naar minder goed. Door het bos en slaperig dorpjes waar we geen winkeltje ontdekken ( behalve de Poolse doe het zelf). Na 40 km arriveren we in Wlodawa, een grotere stad waar we de Green Velo route oppikken en een supermarktje induiken voor koele cola en yoghurt-drink. Langs een iets drukkere weg rijden we op het fietspad de stad uit en slaan na enkele kilometers linksaf de bossen van Sobibor in. Lekker 'koel' zo in de schaduw van de bomen (het is inmiddels 30°). 7 km verderop zien we het nog steeds in aanbouw zijnde museum van Sobibor langs de spoorlijn. Verder alles gesloten en afgezet, maar ja als een Duitse toerist een fotootje laat zien (stout geweest) kruipen we ook onder het afzetlint door en wandelen we met de fiets aan de hand over het herdenkingspad naar het massagraf. Omdat ik gisteren op het internet verhalen heb gelezen over Sobibor, kan er nu voor mijn gevoel ook nog iemand zo uit de bos komen rennen.. we verlaten het 'kamp' over de in renovatie zijnde weg en moeten dan nog 15 km naar het geboekte B&M in de middle off nowhere Majdan Stulenski. Gelukkig verwachten ons, alleen nog niet zo vroeg in de middag, want ze spreken geen woord Engels... maar er is Wi-Fi dus kunnen we wel iets vertalen. Gastvrij zijn ze wel! Weer een ervaring voor ons: leven op het Poolse platteland. Hangen onder het tuindakje, schommelen in de schommelstoel, douchen en weer wat rondhangen. Voor een koud biertje moet eerst een ritje naar de buurtsuper gemaakt worden dus dat laat nog even op zich wachten. Ben beniewd wat het diner (zlotty 15 p.p)straks gaat brengen, moeders is al wel de halve middag met tussenpozen in de keuken aan het rommelen...
Rond 6en wordt het al ietsjes koeler, gelukkig maar want de lange broek moet aan ivm de bijtbeestjes, maar ook daar komen ze doorheen dus ben ik inmiddels een wandelende deet-fles.
Totaal gefietst in Polen: 180km

• 20 Augustus 2018 - 18:25

Harmke :

Ja de wegen en spoorovergangen zijn soms prosor

• 20 Augustus 2018 - 19:12

Ingrid En Roel:

Warm of niet, van Sobibor krijg je kippevel. Gelukkig is het maar voor even en kan je met een biertje en een lange broek het dagelijkse leven voortzetten. Geen geld trouwens dat diner, mij benieuwen wat jullie gegeten hebben.

• 21 Augustus 2018 - 06:02

Het diner bestond uit eigen gebakken brood, rookworst, div beleg, thee en sppelbroodjes.

• 21 Augustus 2018 - 07:48

Geesje:

lekker diner. daar kun je wel weer 100 km op fietsen....Veel succes vandaag.