Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Jacqueline/Eduard

23 November 2008 | Laos, Vientiane

Afgelopen vrijdag de boot naar de overkant van de Mekong genomen. Eerst uitstempelen in Thailand en aan de andere kant een visum kopen om Loas in te mogen. Daarna uren wachten totdat de boot vertrekt, met uiteindelijk een vertraging van 1 uur (de bootsman moest zijn lunch nog inkopen) gaan we eindelijk het water op. Aan boord alleen maar toeristen (jammer) Het is een tocht van 5 uur op harde houten banken die kaarsrechtop zitten (niet prettig dus!) Gelukkig hadden we voor een euro een kussentje gekocht. Deze dag was het niet stralend mooi weer; bewolkt maar wel warm (als de boot stil lag). De boot had er een behoorlijke snelheid in zitten en al snel hadden de meeste mensen een fleece aan. Dat was zo'n beetje de eerste dag in Laos (laat ons maar fietsen!)

Zaterdag onze eerste fietsdag in Laos. Deze was geweldig! Een van de mooiste dagen tot nu toe. Schitterende natuur, echter veel meer armoede dan in Thailand. Leuke dorpjes; kinderen die van alle kanten aan komen rennen en sawadee(hallo) roepen en maar zwaaien. Wij dus ook zwaaien en sawadee roepen (is er ook een repaet-knop?). Maar het is geweldig. Wij hebben hier onzettend van genoten en wij zijn een toeristische attractie voor de lokale bevolking.
We fietsen vandaag niet alleen maar helpen ook nog rijst schudden, zak mais sjouwen, mais verpulveren. Na 52 km heuveltje op en af (goede interval training) komen we aan in Muang Haun. Een stoffig oud dorpje. Ons onderkomen is te simpel voor woorden (maar kost dan ook maar €3,00). Het toilet is tegelijk badderruimte; je moet je wassen met een emmertje koud regenwater. Maar in ieder geval worden we er ietsjes frisser van. Gelukkig vinden een een supergoed restuarantje en als we het buikje weer vol hebben maken we een wandeling door het rokerige dorpje. Laos is het land van de rook; overal smeulen de vuurtjes.
Terug op het kamertje, onder de klamboe gaat er een lichtsignaal: de aggregaat gaat uit rond 9 uur. Dus dan maar slapen...

Vandaag, zondag, staan we vroeg naast ons bed want de haan heeft ons met zijn gekakel al een aantal uur wakker gehouden. Om 7 uur zitten we dan al op de fiets. Het is bewolkt en 18,5 gr. Weer leuke dorpjes en hele mooie natuur. Vandaag ook de repeat-knop maar weer aangezet... Na 30km een stop voor een noodle soep. Het is ook vandaag weer veel klim en klauter werk. Onderweg is er niet veel eten verkrijgbaar dus eten we een pakje hardkeks (biscuitjes) met jam. Vult erg goed dus de laatste kilometers gaan iets gemakkelijker (als je de heuvels niet meerekent). Na 92 km arriveren we in Udom Xai en nemen een luxe hotel. Eerst uitgebreid gedouchet en nu dus ff achter internet. Nu knort ons buikje dus gaan we op zoek naar een restuarantje.

Tot over 2 dagen, maar dan vanuit Luang Prabang.
Groet Ed en Jacq

• 23 November 2008 - 11:55

Jan En Jannie Jansen:

Hallo Eduard en Jacqueline

Wij hebben weer geweldig genoten van jullie reisverslag en zien jullie volgende verslag weer met belangstelling tegemoet.

Jan en Jannie

• 23 November 2008 - 12:04

Patricia:

geweldig in het kwadraat het verslag, kom net van spinning had nog even aan jullie gedacht in laos en dat het echte werk gaat beginnen.. wat vullen die hardkecks, heb net ook gehaald. wat handig dat jullie jam bij je hebben, wel zwaar zo'n pot. geniet er van.

• 23 November 2008 - 13:33

G.annen:

met pa gaat het niet zo goed nieren werken niet meer ,bloeddruk met med veel te laag[80\50
    zorgelijk!ik hoop dat jullie gauw weer te bereiken zijn.
    liefs ma

• 23 November 2008 - 13:57

John Van Rooijen:

Valt mee ook in Laos internet, Een paar vragen. 1,Zijn de wegen te vergelijken met Thailand of zijn het verharde zandpaden. 2, Zitten julie keurig op schema. Veel plezier verder op jullie tocht. en we wachten weer op nieuwe mail.

• 23 November 2008 - 15:23

Femmie:

sawadee jac. en edu.
    leuk weer wat te horen bij oma koffie gedronken de groeten .over je vader gepraat.het is toch een stuk van ook ons leven geweest het sneeuwt hier nu . groet uit zwolle

• 23 November 2008 - 19:58

Elly:

Hallo!
    Hier zitten we inmiddels in de sneeuw.
    Fij dat jullie reis zo goed gaat, vervelend te lezen dat jouw vader niet zo best gaat Eduard.
    Hopen dat het nog weer wat opknapt!
    Groetjes Elly

• 24 November 2008 - 07:05

Marcel & Anita:

Hoi Jacq en Ed,

Kunnen jullie ook een blokje goud voor ons mee nemen. Er is op straat genoeg te vinden zo te zien. We hebben hier een witte kerst. Ziet er erg mooi uit. Alleen valt de hoeveelheid in vergelijking met Eindhoven een beetje tegen. Geniet nog lekker van de reis en we volgen jullie natuurlijk op de voet.

Groetjes

• 24 November 2008 - 07:38

Geesje De Vries:

Hallo allebei

Heerlijk om na het weekend jullie bevindingen weer te lezen.We volgen jullie met veel plezier.

• 25 November 2008 - 12:10

Aliede B:

We hebben hier de eerste sneeuw gehadLaos is wel mooi he, maak maar veel foto's,we gwnieten mee.Ik hoop dat het met je vader goed gaat ,rot he als je zo ver weg bent. gr Alie