Dubiecko met ´eigen´ route naar Rzeszow - Reisverslag uit Rzeszów, Polen van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Dubiecko met ´eigen´ route naar Rzeszow - Reisverslag uit Rzeszów, Polen van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Dubiecko met ´eigen´ route naar Rzeszow

Door: Jacqueline

25 Augustus 2018 | Polen, Rzeszów

Na een zware dag gisteren hebben we heerlijk geslapen op het kasteel. Er was een bruiloft gaande maar daar hebben wij niet veel van meegekregen.
Rond achten zitten wij aan het uitgebreide ontbijtbuffet terwijl de zon af en toe weg kruipt achter de wolken. Het heeft vannacht een beetje geregend, de luchtvochtigheid is hoog. Onze fietsjes, die de nacht hebben doorgebracht onder een partytent, worden weer opgezadeld en we vertrekken weer richting het noorden. De originele Green Velo Route laat een aantal flinke beklimmingen zien dus besluiten we om zelf een route uit te stippelen )via RideWithGPS. Deze route gaat vrij rechtstreeks naar Rzeszów, een grote stad waar hopelijk wat te zien en te beleven valt. Het zelf bepalen van een route is niet zonder risico, we hebben wel enkele hoogteverschillen gezien op de computer maar de eerste echte klim van vandaag is er dan ook een voor Jacq om te lopen.. Als de helling iets minder steil wordt, stapt ook Jacq weer op de fiets ook al gaat het klimmen nog steeds door. Natuurlijk wordt je beloond met een prachtig uitzicht als je boven bent. Ondanks de hoge luchtvochtigheid kunnen we nog steeds ver kijken. De weg is mooi strak geasfalteerd maar dat houdt op als de route zegt dat we links af moeten slaan een boeren/bos[pad op. Hier begint een stukje survival, gelukkig gaat het wel bergafwaarts maar we moeten over takken, door brandnetels, onder laag hangende takken en blubber trotseren. Halverwege horen we stemmen, een stel met een aantal honden loopt door het bos. Gelukkig spreekt de man redelijk Engels en wijst ons de weg als wij even twijfelen. Al snel daarna zien wij, zoals de man al vertelde een tweetal huisjes en dan zitten we weer op glad asfalt. We zijn inmiddels al weer een flink stuk afgedaald en moeten dan in het volgende gehucht weer flink omhoog. Dit keer blijft Jacq op de fiets.. en als we boven zijn, blijven we redelijk op hoogte rijden. Prachtige uitzichten doen je de korte felle klimmetje snel vergeten. Als we 30 km op de teller hebben (schiet echt niet op vandaag), begint de afdaling naar de grote stad. Het is jammer dat je niet altijd volledig zicht op de weg hebt en dus niet altijd in volle vaart naar beneden kunt maar het gaat best lekker...De Osmand+-app wijst ons zonder problemen naar ons hotel gelegen aan het centrale plein. 2 oude panden herbergen ****-hotel Ambasadorski waar we zeer vriendelijk worden ontvangen. Ze verhuren hier zelf fietsen dus onze fietsen kunnen daar bij achter slot en grendel overnachten.
Ons standaard ritueel, kleren wassen en douchen volgt na het inchecken daarna gaan we lekker buiten op het terras een soepje eten. We hebben de goede wandelschoenen aangetrokken en maken een wandelingetje door het centrum, bekijken een aantal kerken, zien een aantal bruidjes en hééél veel ijs- en (vr)eet tentjes (zelfs een Belgische frituur) maar verder geen winkels. De winkels zijn bij elkaar gecentreerd in grote winkelcentra net buiten het centrum. Terug op het centrale plein staat Elvis en een koor al te repeteren; vanavond is er een concert van het originele Gospel Choir Elvis Presley uit de VS - The Imperials (Terry Blackwood, Lynn Royce Taylor, Darrel Toney) wat wordt opgenomen/uitgezonden door de plaatselijke TV.
Vandaag 42km op de teller, tussenstand 546km.