Van Gondar naar Debre Tabor - Reisverslag uit Debre Tabor, Ethiopië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Van Gondar naar Debre Tabor - Reisverslag uit Debre Tabor, Ethiopië van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Van Gondar naar Debre Tabor

Door: Jacqueline

20 November 2019 | Ethiopië, Debre Tabor

Na het ontbijt worden de tassen én fietsen ingeladen, we starten met een transfer van 60 km. Dit is nodig omdat we alleen fietsend de afstand tussen hotel en hotel niet in 1 dag redden. We worden uitgeladen zo'n 20 km vóór Addis Zemen. In die eerste 20 km stijgen we ongeveer 400 meter, een gestage klim met prachtige uitzichten over mooi glad asfalt. Dan is er weer een cola- & koekjes stop en mogen we weer dezelfde hoogtemeter over een lengte van 21 km afdalen. Dit was echter nog flink werken want we hadden een stevige wind tegen. Eduard voorop ik in het zog buffelen we door totdat we onze reisgenoten hebben ingehaald; ik ben kapot maar heb nog vele kilometers te gaan vandaag... We slaan links af en moeten weer gestaag klimmen. Na 11 klimkilometers hebben we lunchstop, zoals gebruikelijk onder toeziend oog van vele Ethiopiërs. Ondanks de pauze heb ik daarna nog een tiental km' s nodig om de pijn uit de benen te krijgen; daarna zit ik weer beter in het ritme. En dat is maar goed ook want we moeten naar 2700 meter hoogte. Het landschap is prachtig waardoor je je vermoeidheid een beetje vergeet.
Ons was al verteld dat we in een basic Ethiopisch hotel zouden slapen omdat het geen toeristische omgeving is. Bij aankomst, na 91 km, blijken de gereserveerde kamers toch te zijn vergeven... wij ploffen moe in de lobby neer met een thee, biertje of cola terwijl onze reisleider op zoek gaat naar een andere overnachtingsplek. Dat lukt maar is basic van basic en heeft summier water... En dat terwijl wij enorm toe zijn aan een lekkere douche. Voor een paar minuten wordt de kraan opengezet maar de stroom gaat er tegelijkertijd af dus koud water! Brrr maar we zijn opgefrist. Een emmer is gevuld met water om vanavond/vannacht de wc mee door te spoelen. Verder maken we gebruik van flessenwater. Ons 'honden'hok is gelegen boven een bar voorzien van harde muziek welke open zou zijn tot 6 uur in de ochtend. Gezien de bar en een twijfelaar waar we met ons tweetjes in moeten, beloofd dat weinig goeds voor onze nachtrust. Echter onze slimme reisleider Pascal, koopt 40 biertjes voor de aanwezigen met als voorwaarde dat het geluid omlaag gaat; dat werkt! En niet heel veel later horen we zelfs helemaal geen muziek meer. Het twijfelaartje zorgt voor een onderbroken nacht maar al met al slapen we redelijk.

• 22 November 2019 - 06:52

Ingrid:

Zo, jullie maken wat mee. Heb net alle verslagen tot nu toe even gelezen. Het is een mooi land met prachtige vergezichten, alleen de mensen (en sommige hotelletjes.....) blijken wat minder te zijn. Nog niet hoeven te betalen voor het maken van een foto?
    Hoop dat jullie een fijne en mooie tijd beleven. Leuk om jullie verslagen te lezen!

• 22 November 2019 - 10:32

Wilchard:

Leuk verhaal. Hij had ook veertig biertjes voor huid kunnen kopen. Dan slaap je ook

• 22 November 2019 - 10:32

Wilchard: