Bergpas La Farola bedwongen, Guantanamo bereikt - Reisverslag uit Guantánamo, Cuba van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Bergpas La Farola bedwongen, Guantanamo bereikt - Reisverslag uit Guantánamo, Cuba van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Bergpas La Farola bedwongen, Guantanamo bereikt

Door: Jacqueline/Eduard

21 November 2010 | Cuba, Guantánamo

Hallo, daar zijn we weer. Dit keer vanuit Guantanamo (en nee, niet van uit het gevang).
Gisteren hebben we een zware klimdag gehad. Gelukkig niet de 20% die was aangegeven maar 15% was ook genoeg. Gelukkig waren deze heftig steile stukje maar kort en hebben we het fietsend kunnen afleggen. Op een gegeven moment is dan een stukkie van 5% voor je gevoel uitrusten... Op de top hebben we een fles cola leeggedronken voordat we aan de mooie lange afdaling begonnen. Een groot bord langs de weg waarschuwde ons voor het gevaar (tig doden en tig gewonden zijn hier al gevallen). Toen we eenmaal beneden waren stonden we aan de rand van de oceaan. Een prachtig stuk kustweg met de wind in onze rug. Na 77 km´s waren we mooi op tijd bij het campisimo. We hebben onze zwemkleding opgezocht en hebben heerlijk liggen dobberen in het warme zilte water. Op het campismo was het niet druk, alleen enkele cubaanse gezinnen. We hebben simpel gegeten (spagetti met worstjes) en zijn vroeg te bed gegaan. Helaas had dat niet veel zin want de disco stond tot een uur of 2 erg hard! En dan voel je alle spiraalveren van het matras ook nog een keer. Alles met alles kun je dan begrijpen dat het vandaag een redelijk zware dag was... Al voor half 8 zijn we weggefietst. Wel met de wind in onze rug, dan weer tegen dan weer mee. Van alles dus weer wat. de 1e 40 waren makkelijk de laatste 20 erg zwaar. rechtuit rechtaan met tegenwind, zijwind en later toch nog een stukje mee, waren we al vroeg in Guantanamo.
Nu nog even bedenken wat we de komende dagen gaan doen. Santiago schijnt nogal vervelend te zijn met mensen die je lastig vallen en indien mogelijk bestelen.
De casa hier in Guantanamo bevalt erg goed dus hopelijk is vanavond de rijst met kip ook lekker...
Morgen in ieder geval verder naar het westen. Op de fiets of met de bus. We laten het jullie zo spoedig mogelijk weten.
Werk ze maar weer voor deze week. Groetjes vanuit een heel warm Cuba,
Jacqueline en Eduard

• 21 November 2010 - 19:56

De Buurtjes...:

...Wat een leuk verslag. Dus al heel wat kilometers gefietst samen. Op de duik in het warme water zijn we jaloers!!! Hier is het koud buiten. Dus openhaard aan, erwtensoep eten en sinterklaasinkopen gedaan. wat een contrast he. Veel plezier en succes. Liefs uit Meppel.

• 21 November 2010 - 21:17

John Van Rooijen:

Wat Nou Disco, jullie jonge veertigers duiken daar toch even in, Eduard een dikke havanna in het hoofd en Jacq. een lekkere cubaans lokaal drankje in de hand, ik zie jullie helemaal staan in de warme disco. Veel plezier nog tijdens jullie trip.

• 22 November 2010 - 07:30

Wilchard:

Leuk om jullie verhalen weer te lezen! Ik krijg dan zelf zin om weer te gaan fietsen in dit soort fantastische plaatsen.....

Veel plezier en doe de groeten aan Fidel, het vriendje van Mulisch!

• 22 November 2010 - 08:02

Patricia:

goedemorgen, beetje jaloers mogen we wel zeggen. na zwaar fietsen in de zee dobberen. zou daar nog maar even blijven.Zegt iets over jullie vermogen als je fietsend 15% aangaat.!! Gaan deze week ons visum voor Togo/Benin aanvragen. gaat nu een beetje leven .

veel plezier!! Noud en Patricia

• 22 November 2010 - 20:49

Alie:

Wauw wat zien jullie veel moois en wat een prachtige fietservaringen weer voor jullie.
    Erg leuk om te lezen.
    xx

• 23 November 2010 - 10:55

Marco Kleijn:

Heb in de beschrijving van de fietsroute op de Farola pas het stijgingspercentage n.a.v. jullie verslag naar beneden bijgesteld. Had destijds geen hellingsmeter bij me, maar schatte het op 20% in. Gelukkig valt het mee en niet tegen....!