Fietsen met chips - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Fietsen met chips - Reisverslag uit Musanze, Rwanda van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Fietsen met chips

Door: Jacqueline

05 Januari 2017 | Rwanda, Musanze

Donderdag 5-1-2017 Gisenyi-Musanze (70km) (Sainte Anne Hotel)
Alweer mooi op tijd uit bed. Gisterochtend toen het internet het nog even deed hebben we wederom contact gelegd met de Nederlander Thijs Boer die een chipsfabriek in Musanze Rwanda runt, we zijn vandaag aan het eind van de dag welkom voor een rondleiding. Maar om daar te komen moeten we eerst nog even 1222 hoogtemeters wegtrappen verdeeld over een traject van 35 km. Pfff dat continue klimmen kost vele zweetdruppels. Vandaag wel over een best drukke weg. In Rwanda wordt veel gebruik gemaakt van de fiets om van alles en nog wat op te vervoeren en dat gaat dan niet om een paar kilo maar om tientallen kilo's. Zo zien we vandaag een groepje van 4 fietsers met een enorme zak aardappelen met een enorm noodgang naar beneden stuiven, wauw dat is niet zonder risico ook al zijn de Rwandese asfaltwegen over het algemeen superstrak. Als ze echter de berg op moeten, moeten ze alle bergen bijzetten om naar boven te lopen. Nadat wij een colastop hebben gehad, is het nog een kleine 6 km licht klimmen maar daarna kunnen we een dikke 40 km afdalen! Wauw dat is nog eens een beloning. Gemakkelijk rollen wij dan ook Musanze binnen. Het is even zoeken naar het hotel maar aangezien wij meestal in de achterhoede verblijven is dat snel opgelost met de volgauto. Onze lunch bestaat uit een paar patatjes een een paar stukjes rauwkost. Daarna een heerlijke douche voordat we (met nog 8 reisgenoten) weer op de fiets stappen naar de Hollandia Fairfood Winnaz chipsfabriek een km of 6 bij ons hotel vandaan. Helaas is de fabriek vandaag niet actief omdat er nog nieuwe machines die afgelopen week zijn binnengekomen , moeten worden geïnstalleerd. Thijs heeft een ontzettend leuk verhaal en na anderhalf uur, met een paar chipszakken onder de arm, moeten we weer terug om vóór het donker weer terug te zijn. (Jacq wist van deze fabriek van de vader van Thijs waar ze afgelopen jaren met regelmaat heeft staan beeldhouwen). Terug in het hotel hebben we nog even tijd voor een biertje onder het genot van Winnaz chippies voordat we aanschuiven voor het diner.

• 05 Januari 2017 - 21:33

Wilchard:

Hoi Eduard en Jacq,
    Leuke verhalen allemaal. Het klinkt alsof jullie het hartstikke naar jullie zin hebben, ondanks (of is het dankzij) de heuvels en bergen en de regen.
    Veel plezier op de Congo-Nile trail!
    gr. wilchard

• 05 Januari 2017 - 22:26

Cees:

Petje af voor al dat klim werk. Leuk dat jullie ook naar die fabriek geweest zijn. Kleine wereld eigenlijk he. Nog veel plezier gr Cees