Er komt geen eind aan de klim - Reisverslag uit Muhanga, Rwanda van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Er komt geen eind aan de klim - Reisverslag uit Muhanga, Rwanda van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Er komt geen eind aan de klim

Door: Jacqueline

07 Januari 2017 | Rwanda, Muhanga

Zaterdag 7-1-2017 naar Muhanga (100 km, Afrikaanse 'Alpen') (Centre St. Andre)
Half 7 ontbijten, half 8 fietsen op de auto laden. De eerste 25 km worden we met de auto de berg opgebracht waar we eergisteren naar beneden zijn gekomen tot de afslag naar Muhunga. Bij een benzinepomp worden de fietsen weer afgeladen en stijgen wij weer op het zadel. Eerst een stukje afdalen, daarna 5 km lang klimmen om daarna in een prachtige, open, groene vallei zo'n 20 km af te dalen over prachtig glad asfalt. Daarna volgt wederom een klim van een dikke 4 km lengte met wederom een enorm lange afdaling. Het is zonnig en erg warm, gelukkig blaast er af en toe een lekker windje door de vallei. Halverwege de rit worden we in een dorpje verwacht voor de lunch maar voordat we die verdient hebben moeten we nog even een helling trotseren van bijna 10%. We zijn dan op ongeveer 1700m hoogte. Na de lunch moeten we nog een 2120m hoge berg over.... Pfff en ik heb nu al ontzettend zeer zitvlees. Met een gevuld buikje dalen we verder af. Gaat erg leuk maar ja, we moeten nog steeds over de bergkam... Na de rust gaat het gelukkig weer wat beter met het zitvlees. De zeer lange klim (15-16 km) gaat gestaag omhoog. Af en toe een prachtig uitzicht over de rivier waar we enige tijd geleden nog naast fietsten. Als we dan uiteindelijk denken af te gaan dalen, is dat ook zo maar helaas maar heeeeel kort en dan weer gedurende enige tijd omhoog. Echt een hele mooi lange afdaling zit er niet meer in want we verblijven op 1900m hoogte. De chauffeur leidt ons de laatste 5 km door de stad waar het een drukte van belang is. Het is al 17:00 uur als we binnen rijden. Moe maar blij dat we het al trappend hebben gehaald en weer veel hoogtemeters in de benen (1890). Een soepje, patatje, douche en een diner hebben we hopelijk weer genoeg energie opgebouwd voor de laatste fietsdag morgen.

• 08 Januari 2017 - 00:52

Cees:

Het is wel afzien zeg! Samen zo'n tocht volbrengen en elkaar zo steunen dat verdiend groot respect. Morgen de kroon op de vakantie zetten. Geniet daarvan. Het is een belevenis die jullie niet snel zullen vergeten. gr Cees