Aapjes kijken (wie bekijkt wie nou eigenlijk?) - Reisverslag uit Gisakura, Rwanda van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu Aapjes kijken (wie bekijkt wie nou eigenlijk?) - Reisverslag uit Gisakura, Rwanda van eduardenjacqueline - WaarBenJij.nu

Aapjes kijken (wie bekijkt wie nou eigenlijk?)

30 December 2016 | Rwanda, Gisakura

Vrijdag 30-12-2016 Nyamagabe-Gisakur, Exit/Entry Nyungwe National Park (85 km, 1890 hoogtemeters)
Klokslag 8 uur vertrekken we, de eerste kilometer is afdalen en dan 4 kilometer klimmen pfff maar we worden genoeg afgeleid door de mooie omgeving, prachtige vergezichten ondanks dat het niet geheel helder is. Wederom veel levendigheid langs de weg; 'goodmorning how are you' horen we veelvuldig, van klein tot groot met enorme pakketten op hun hoofd, ontelbaar veel mee rennende kinderen, tjee wat hebben die een conditie. We fietsen langs theeplantages en na 27 km, vlak voordat we het prachtige Nyungwe regenwoud in fietsen hebben we nog een stop. Kwart over tien en alweer achter een bord spaghetti of rijst... Het hele dorp lijkt uitgelopen te zijn om ons, de muzungu, te bekijken. Een 3tal km verder rijden we het N.P. in, weer zo'n andere omgeving dan we achter ons hebben gelaten. We horen cicaden/krekels en zien enkele apen. We gaan op en neer, komen boven de 2000 meter. Na 45 km een picknick langs de weg. Het wordt frisser, dan steekt de zon weer ff maar toch koelt het weer af. Na de lunch is het veel dalen maar gelukkig toch nog met een pittige klim tussendoor... Een drup, en nog één, tja een vette bui kun je in het regenwoud verwachten. Iets voorzichter afdalen nu het wegdek nat is. Wederom stoppen en aapjes kijken die aan beide zijden van de weg zitten. Nog een stuk verder dalen en dan opeens verruilt het regenwoud zich voor enorme theeplantages, we zijn er bijna maar toch nog even klimmen... Een simpel hotelletje Keza Nyungwe, met piepkleine kamers maar wel een verdiende hete douche. Inmiddels valt het water weer met bakken uit de lucht...